اولین اقدام بعد از مشاهده کپک روی فرش و قالی

اقدامات مهم جهت از بین بردن کپک

فرش جزو پرطرفدارترین لوازم منازل مسکونی محسوب می شود. افراد زیادی به وجود فرش ها در منزلشان اهمیت زیادی می دهند و بدون وجود فرش ها احساس راحتی نمی کند. یکی از مشکلاتی که برای فرش ها ممکن است به وجود بیاید، کپک است. کپک روی فرش به چند دلیل به وجود می آید.

همینطور میتوانید سفارش قالیشویی آنلاین را به ما بسپارید در محدوده تهران

زمانی که با این دلایل آشنا شوید و روش های جلوگیری از به وجود آمدن کپک بر سطح فرش ها را بشناسید، فرش شما دچار این مشکل نمی شود. در ادامه مطالبی را در اختیارتان قرار می دهیم که با مطالعه آن ها می توانید از کپک زدن فرشتان جلوگیری کنید.

چگونگی از بین بردن کپک فرش

کپک روی فرش چگونه ایجاد می شود؟

همانطور که کپک ها روی میوه ها و مواد غذایی ایجاد می شوند، ممکن است که بر سطح فرش نیز به وجود بیایند. برای جلوگیری از به وجود آمدن کپک بر سطح فرش ها اول از همه باید بدانید که این کپک ها به چه دلیلی به وجود می آیند. بهتر است بدانید که اصلی ترین دلیلی که باعث به وجود آمدن این قارچ ها می شود، رطوبت است.

زمانی که رطوبت در یک محیط بیش از اندازه وجود داشته باشد، ممکن است که فرش ها نیز مانند مواد غذایی دچار کپک شوند. بنابراین اولین دلیلی که باعث ایجاد کپک روی فرش می شود، رطوبت بیش از اندازه است. اما علاوه بر این مورد دلیل دیگری نیز وجود دارد که باعث می شود فرش ها دچار کپک شوند.

این مورد مربوط به دمای محیط می باشد. زمانی که یک محیط بیش از اندازه گرم باشد و رطوبت زیادی نیز در آنجا وجود داشته باشد، ممکن است روی سطوح فرش ها کپک هایی به وجود بیاید. بنابراین اگر می خواهید که فرش های شما دچار این قارچ ها نشوند، آن ها در محیطی پهن کنید که دمای مناسبی داشته و دچار رطوبت زیادی نباشد.

نشانه های کپک بر سطح فرش

از آنجایی که کپک ممکن است زیر فرش ها به وجود بیاید، ممکن است ابتدا متوجه وجود این کپک ها روی فرش نشوید. اما فرشی که کپک زده باشد، علاوه بر تغییرات ظاهری نشانه های دیگری نیز دارد. به طور مثال اگر احساس کردید که فرش شما بوی خاصی می دهد که ناخوشایند است، احتمالا فرش شما دچار این قارچ شده است.

بنابراین در چنین شرایطی به دقت سطح فرش و قسمت زیرین آن را بررسی کنید که دچار کپک نشده باشد. دومین نشانه ای که با توجه به آن می توانید وجود کپک ها را بر سطح فرشتان شناسایی کنید، رطوبت است. فرش هایی که دچار کپک شده باشند، معمولا مرطوب هستند. رطوبت این فرش ها از بین نمی رود و همچنان باقی می ماند.

دلیل این موضوع این است که فرش ها دچار کپک شده اند. بنابراین اگر احساس کردید که رطوبت فرش هایتان از بین نمی رود، مطمئنا فرش های شما آسیب دیده و دچار قارچ شده اند. آخرین نشانه ای که با دیدن آن می توانید متوجه وجود کپک روی فرش هایتان شوید، تغییرات ظاهری آن ها می باشد. زمانی که روی سطح فرش های خود لکه هایی غیر طبیعی را مشاهده کردید که رنگ آن ها سبز یا سفید است، مطمئنا فرش های شما کپک زده اند.

دلایل به وجود آمدن کپک

گاهی اوقات نیز کپک هایی با رنگی متفاوت روی فرش ایجاد می شوند. این کپک ها به هیچ عنوان سبز رنگ نیستند، بلکه رنگشان سیاه است. بنابراین گمان نکنید که فرش هایی که دچار قارچ کپک شده اند، همیشه باید سبز یا سفید رنگ باشند. گاهی اوقات این قارچ ها سیاه رنگ هستند و علاوه بر سطح فرش قسمت زیرین آن را نیز سیاه کرده اند.

مراحل از بین بردن کپک هایی که روی فرش به وجود آمده اند چگونه است؟

خوشبختانه راه حل مناسبی برای از بین کپک روی فرش وجود دارد که به سادگی قابل انجام است. پس از اینکه نشانه های وجود کپک روی سطح فرشتان را شناسایی کردید، زمان از بین بردن آن فرا می رسد. اولین قدم برای از بین بردن این کپک ها تهیه ضدعفونی کننده و مایع رفع کننده کپک از سطح فرش می باشد. این مایع در فروشگاه های زیادی به فروش می رسد که می توانید آن را به راحتی تهیه کنید. پس از خریداری این مایع باید آن را برای استفاده آماده کنید. آماده کردن این مایع بسیار آسان است.

از آنجایی که این مایع جهت از بین بردن قارچ ها مورد استفاده قرار می گیرد، سمی است. به همین دلیل به هیچ وجه از آن به تنهایی استفاده نکنید. زیرا ممکن است شما را بیمار کند. بنابراین ابتدا ماسک بزنید و دستکش آشپزخانه به دست کنید. پس از استفاده از ماسک و دستکش در یک ظرف مناسب مقداری از مایع رفع کننده قارچ را بریزید و آن را با مقدار مساوی آب ترکیب کنید.

پس از انجام این کار محلول شما برای استفاده و رفع کپک روی فرش مناسب می باشد. در مرحله بعدی محلول به دست آمده را به مقدار کافی روی قسمت های کپک زده بریزید تا رفع و ضدعفونی شود. برای اینکه محلول کاملا به سطح فرش و قسمت های کپک زده نفوذ کند، می توانید از اسفنج استفاده کنید. با استفاده از این اسفنج محلول را کاملا به کپک ها آغشته کنید و اجازه دهید مدتی روی کپک ها باقی بماند.

معمولا روی بطری محلول رفع و ضد عفونی کننده قارچ ها مدت زمانی که لازم است محلول روی کپک ها بماند، درج شده است. پس از گذشت زمان مورد نظر لازم است که قسمت های کپک زده که آغشته به ضد عفونی کننده هستند را بشویید. شستشوی فرش ها با شامپو فرش انجام می شود. بنابراین علاوه بر محلول ضد عفونی کننده، شامپو فرش مناسبی را نیز خریداری کنید.

قسمت های کپک زده را در نهایت با شامپو فرش شستشو دهید. توصیه می شود که تا زمان خشک شدن کاملا فرش به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. اگر در منزلتان حیاط مناسبی دارید، بهتر است که فرش را در حیاط قرار دهید که با نور طبیعی خشک و ضد عفونی شود. در غیر این صورت آن را در منزل در قسمتی که رفت و آمدی در آن قسمت انجام نمی شود، قرار دهید تا فرش خشک شود.

کپک روی فرش چه مضراتی دارد؟

اولین ضرر کپک ها این است که باعث تخریب و از بین رفتن کامل بافت فرش ها می شوند. کپک ها ممکن است در ابتدا قسمت کوچکی از فرش را آلوده کنند. اما اگر از بین نروند، پیشرفت بیشتری می کنند و کم کم قسمت های اطراف را نیز آلوده می کنند. این قارچ ها ممکن است تمام بافت و سطح فرش را بپوشانند. بنابراین اولین ضرر کپک ها وارد کردن آسیب های جدی به بافت فرش می باشد.

جلوگیری از کپک زدن فرش

صدمه به سلامتی

اما مهم ترین خطر کپک ها صدمه به سلامتی ساکنان خانه می باشد. این کپک های به ظاهر بی آزار، می توانند صدمه های زیادی به سلامتی ساکنان خانه وارد کنند. به طور مثال تماس پوست انسان با این کپک ها علاوه بر بیماری های پوستی، ممکن است که باعث مبتلا شدن افراد به مشکلات تنفسی و پیشرفت بیماری آسم شود.

بنابراین در صورتی که احساس کردید فرش شما دارای کپک است، بهتر است که هرچه سریع تر نسبت به تعمیر و رفع کپک های آن اقدام کنید. زیرا همانطور که مطالعه نمودید، کپک روی فرش مضرات زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed