براق کردن فرش و قالی

براق کردن سطح فرش و قالی

فرش ها پس از گذشت مدت زمانی بعد از شستشو و قالیشویی کدر می شوند و ممکن است که مانند روز اول زیبا به نظر نرسند. در چنین شرایطی بهتر است که با انجام راهکارهایی نسبت به براق کردن فرش اقدام کنید. براق کردن باعث می شود که فرش ها نو و زیبا به نظر برسند.

علاوه بر این موارد براق کردن باعث می شود که مدت زمان کارایی فرش ها نیز بیشتر شود. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که مطالب و آموزش های این مقاله را مطالعه و از روش هایی که در ارتباط با براق کردن قالی ها توضیح داده می شود، استفاده کنید.

چگونگی براق کردن سطح فرش

براق کردن فرش چگونه انجام می شود؟

قبل از اینکه روش های براق کردن قالی را به شما توضیح دهیم، ابتدا بهتر است بررسی کنیم که فرش ها به چه دلیلی کدر می شوند؟ 3 دلیل وجود دارد که باعث کدر به نظر رسیدن فرش ها می شود. دلیل اول نشستن گرد و خاک روی سطح فرش است. رفت و آمد افراد و ورود گرد و خاک به داخل خانه باعث می شود که روی سطح فرش ها لایه ای گرد و خاک بنشیند. مطمئنا این گرد و خاک ها باعث می شوند که فرش کدر به نظر برسد.

دومین دلیلی که منجر به کدر شدن فرش می شود و باعث می شود که عمل براق کردن فرش ضروری شود، کثیف شدن و لک گرفتن سطح فرش است. کثیف شدن سطح فرش نیز از جمله مواردی است که باعث می شود فرش کدر و همچنین کهنه به نظر برسد. به خصوص زمانی که رنگ فرش روشن باشد. در چنین شرایطی مطمئنا وجود لکه روی سطح فرش آن را کدر نشان می دهد.

دلیل سوم نیز آسیب دیدن بافت فرش و ریشه های آن است. زماین که سطح فرش و ریشه های آن آسیب ببینند، مطمئنا فرش کدر به نظر می رسد. بنابراین برای رفع سطح کدر و همچنین براق کردن قالی لازم است که نسبت به حل این 3 مورد اقدام کنید. روش حل این 3 مورد را در بخش های بعدی توضیح خواهیم داد.

چگونگی براق کردن سطح قالی

اولین روشی که برای براق کردن سطح فرش می توانید انجام دهید، روشی است که منجر به جمع آوری گرد و خاک از روی سطح فرش شود. مطمئنا می دانید که گرد و خاک از روی سطح فرش با جارو زدن جمع آوری می شود. بنابراین اولین روش آسان برای اینکه فرش ها براق به نظر برسند، این است که سطح فرش را به خوبی جارو بزنید. این عمل به ظاهر ساده نتیجه فوق العاده ای دارد و باعث براق کردن فرش می شود.

براق کردن سطح فرش با جارو زدن

راهکار دوم

دومین راهکار مناسبی که منجر به براق به نظر رسیدن سطح فرش می شود، جمع آوری پرزهای فرش است. پرزها باعث می شود که سطح فرش کدر و تیره به نظر برسد. بنابراین در صورتی که با جارو زدن سطح فرش همچنان شاهد پرز روی سطح آن بودید، بهتر است که نسبت به جمع آوری پرزها اقدام کنید. برای انجام این کار لازم است که پرزگیر داشته باشید. پرزگیرها به راحتی باعث می شود که تمامی پرزهای اضافه از روی سطح فرش جمع آوری و سطح فرش براق تر به نظر برسد.

راهکار سوم

دو راهکار قبلی مختص به تمیزکاری سطح فرش و جمع آوری گرد و خاک از روی آن بود. اما همانطور که در بخش ابتدایی مقاله نیز اشاره کردیم، گاهی اوقات سطح فرش به دلیل لکه هایی که روی آن ایجاد شده است، کدر به نظر می رسد. در این حالت دیگر جارو زدن تنها چاره کار نیست و برای براق کردن قالی باید از روش های دیگری استفاده شود.

مهم ترین اقداماتی که می توانید در این شرایط برای براق کردن سطح قالی انجام دهید، اقداماتی در جهت تمیزکاری و رفع لکه های فرش می باشد. شستشو و رفع لکه ها از روی فرش منجر به براق به نظر رسیدن فرش می شود. ساده ترین راهکار این است که فرش های خود را به قالیشویی ببرید تا شستشوی آن ها را انجام دهند.

شستشوی فرش ها در قالیشویی باعث می شود که سطح فرش به طور کامل تمیز و تمامی لکه ها کاملا رفع شوند. این کار باعث براق شدن سطح فرش و قالی می شود. اما در صورتی که قصد داشته باشید عمل لکه گیری را در منزل انجام دهید، باید از چند روش استفاده کنید.

اولین روش تمیزکاری سطح فرش و لکه گیری آن با استفاده از شوینده مخصوص شستشوی فرش یعنی شامپو فرش می باشد. برای اینکه سطح فرشتان تمیز شود، پیشنهاد می دهیم که تنها قسمت هایی که دارای لکه هستند را با استفاده از شامپو فرش تمیز کنید.

مطمئنا رفع شدن لکه ها تاثیر زیادی بر براقیت سطح فرش خواهد داشت. اما در صورتی که لکه های به وجود آمده روی سطح فرش جزو لکه های خاص و پررنگ باشند، برای تمیزکاری و براق کردن سطح قالی و فرش شاید لازم باشد که از راهکارهای دیگری استفاده کنید. در صورتی که بخارشوی دارید، می توانید از آن نیز برای براق کردن قالی استفاده کنید.

بخارشوی دستگاهی است که نحوه کار با آن شبیه به جاروبرقی است. بخارشوی قابلیت تمیزکاری و لکه گیری سطح فرش و مبل را نیز دارد. بنابراین با استفاده از آن نیز می توانید لکه های روی سطح فرش را تمیز کنید. البته بخارشوی توانایی تمیزکاری و رفع لکه های عمیق را ندارد و تنها باعث رفع سایه های سیاهی می شود که روی فرش ایجاد شده است. برای تمیزکاری و براق کردن قالی می توانید از مواد دیگری استفاده کنید.

براق کردن سطوح کدر

مناسب ترین ترین روش خانگی برای تمیزکاری و رفع لکه های فرش لکه گیری با کمک سرکه است. سرکه علاوه بر از بین بردن لکه ها، سطح فرش را نیز ضدعفونی می کند. بنابراین در صورتی که شامپو فرش و بخارشوی تاثیری در رفع لکه های فرش نداشتند، بهتر است که لکه گیری با استفاده از سرکه را امتحان کنید.

نگران باقی ماندن بوی سرکه نباشید. زیرا پس از گذشت چند روز بوی سرکه از روی سطح فرش برطرف می شود. توجه داشته باشید که سرکه حتما باید از نوع بی رنگ و سفید باشد. استفاده از سرکه قرمز تاثیری در براق کردن فرش ندارد.

روش های خانگی برای براق کردن و تمیزکاری سطح فرش

در بخش قبلی توضیح دادیم که سرکه یکی از محلول های خانگی برای براق کردن سطح قالی می باشد. اما ممکن است در مواقعی استفاده از این محلول تاثیری در رفع لکه ها و براق کردن سطح قالی نداشته باشد. بنابراین لازم است که از روش های دیگری استفاده کنیم تا سطح قالی و فرش براق شود. این روش نیز تقریبا آسان است و انجام آن در منزل امکان پذیر است.

نحوه انجام این روش بدین گونه است که به جای سرکه از جوش شیرین استفاده کنید. تمیزکاری و براق کردن سطح فرش با جوش شیرین یکی از روش های خانگی مناسب است که منجر به براقیت سطح قالی نیز می شود.

در صورتی که قصد استفاده از جوش شیرین را دارید به شما 3 راهکار را پیشنهاد می دهیم. اولین راهکار مناسب این است که جوش شیرین را به تنهایی استفاده کنید. پس از اینکه جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب و آن را آماده نمودید، می توانید از آن برای لکه گیری سطح فرش استفاده کنید. استفاده مناسب از جوش شیرین باعث می شود که فرش شما براق شود.

راهکار دوم برای استفاده از جوش شیرین

در صورتی که جوش شیرین به تنهایی تاثیری در رفع لکه ها و همچنین براق کردن فرش نداشت، لازم است که آن را با ماده دیگری نیز ترکیب کنید. به طور مثال همان سرکه گزینه مناسبی برای ترکیب با جوش شیرین می باشد. زیرا تاثیر جوش شیرین در رفع لکه ها را چند برابر می کند.

به همین دلیل برای رفع لکه های پررنگ و سخت بهتر است که سرکه را نیز به محلول آب و جوش شیرین اضافه کنید. در نهایت با استفاده از محلول به دست آمده لکه های سطح فرش را تمیز و شاهد براقیت سطح قالی باشید.

راهکار سوم

ممکن است که روش دوم نیز نتیجه ای نداشته باشد و سطح فرش همچنان کدر به نظر برسد. در چنین شرایطی شاید لازم باشد که به جای سرکه ماده دیگری را به جوش شیرین اضافه کنید. پس از اینکه جوش شیرین را با آب ترکیب کردید، به محلول به دست آمده کمی پودر بوراکس اضافه کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده با استفاده از این ترکیب می توانید لکه های سطح فرش را به صورت کامل رفع و فرشی براق داشته باشید.

براق کردن فرش با پر اکسید هیدروژن

روش دیگری که می توانید با استفاده از آن سطح فرش های منزلتان را براق کنید، استفاده از پر اکسید هیدروژن می باشد. براق کردن فرش با این ماده زیبایی فرش را نیز چند برابر می کند. به همین دلیل توصیه می شود که در صورت بی نتیجه ماندن روش های قبلی از این روش استفاده کنید. چرا که پراکسید هیدروژن نقش موثری بر تمیزکاری و رفع لکه ها از روی سطح فرش دارد. کافیست که لکه های فرش را با استفاده از آن شستشو دهید.

شستشوی کامل فرش ها به جهت براق کردن آن ها

آخرین راهکاری که مطمئنا باعث براق شدن سطح فرش می شود، شستشوی کامل آن ها است. در صورت که در منزلتان فضای مناسبی برای شستشوی فرش های خود را دارید، می توانید شستشوی هر کدام از فرش های کدر را در منزلتان انجام دهید. در غیر این صورت بهتر است که با تماس با قالیشویی از آن ها بخواهید که فرش های شما را برای شستشو و براق کردن به قالیشویی منتقل کنند.

چگونگی براق کردن قالی

تعمیر فرش های آسیب دیده به منظور براق کردن آن ها

سومین موردی که منجر به کدر شدن سطح فرش می شود، آسیب دیدن بافت یا ریشه های فرش است. در مواقعی ممکن است سطح فرش یا ریشه های آن به هر دلیلی آسیب دیده باشد. در این صورت ممکن است فرش کدر به نظر برسد. بنابراین بهتر است که هرچه سریع تر نسبت به تعمیر قسمت های آسیب دیده اقدام کنید. تعمیر قسمت های آسیب دیده منجر به براق کردن فرش می شود.

جمع بندی

3 دلیل اصلی کدر شدن سطح فرش ها و چگونگی رفع کدری و براق کردن سطح قالی ها را در این مطلب مطالعه نمودید. با استفاده از راهکارهای گفته شده در این مطلب می توانید براقیت سطح فرش و قالی های خود را چند برابر و زیبایی آن ها را بیشتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed