دانستنی های افزایش طول عمر فرش و قالی

افزایش طول عمر فرش

فرش ها نقش مهمی بر زیبایی دکوراسیون داخلی منزل دارند. به همین دلیل افراد زیادی آن را جزو وسایل مهم خانه به حساب می آورند.

از آنجایی که تعویض و خریداری مجدد فرش ها آسان نیست و معمولا هزینه های زیادی دارد، بهتر است که نسبت به افزایش طول عمر فرش اقدام شود. حال چگونه می توان طول عمر فرش را افزایش دارد؟

همینطور می توانید قالیشویی تهران را مشاهده کنید و از خدمات قالیشویی اصیل استفاده نمایید.

ممکن است که در ابتدا گمان کنید افزایش عمر قالی و فرش ها به اقدامات اساسی و دشواری نیاز دارد. اما در حقیقت اینگونه نیست و کافیست که چند نکته ساده را رعایت کنید تا فرش های شما سالم و زیبا بمانند. این نکات را می توانید در ادامه مطالعه کنید.

افزایش طول عمر قالی

افزایش طول عمر فرش با راهکارهایی ساده

با رعایت چند نکته و انجام چند راهکار ساده به راحتی می توانید از فرش های خود محافظت و طول عمر فرش ها را افزایش دهید. ساده ترین راه چیست؟

اولین و ساده ترین راهی که پیشنهاد می دهیم به آن توجه داشته باشید و عمر قالی های خود را با انجام آن افزایش دهید، این است که به نظافت فرش اهمیت دهید.

حتما مشاهده کرده اید که بعضی از فرش ها بعد از مدتی کدر شده و رنگ اولیه خود را از دست داده اند. دلیل این مورد چیست؟

کدر شدن سطح فرش به دلیل نشستن گرد و خاک روی فرش ایجاد می شود. زمانی که گرد و خاک زیادی روی سطح فرش جمع شود، مطمئنا پس از مدتی سطح آن کدر یا حتی سیاه می شود.

بنابراین اولین راهی که ما به منظور افزایش طول عمر فرش پیشنهاد می دهیم، این است که از تجمع گرد و خاک روی سطح آن جلوگیری کنید. حال چگونه باید این کار را انجام داد؟ پاسخ واضح است.

ساده ترین روشی که می توانید با انجام آن از تجمع گرد و خاک جلوگیری کنید، این است که سطح فرش را جارو بزنید. جارو زدن از جمع شدن گرد و خاک روی فرش و کدر شدن آن جلوگیری می کند. بنابراین به طور منظم سطح فرش را جارو بزنید.

جلوگیری از آلودگی و کدر شدن سطح فرش

دومین موردی که طول عمر فرش را کاهش می دهد، آلودگی سطح فرش و کثیف شدن آن است. زیرا در این شرایط لازم است که فرش هایتان را شستشو دهید تا زیبایی خود را به دست آورند.

همه فرش ها در معرض آلودگی و لک گرفتن هستند و نمی توان گفت که از این مورد جلوگیری کنید. اما بهتر است هر زمانی که متوجه وجود لکه ها روی سطح فرش شدید، نسبت به رفع لکه ها اقدام کنید که فرش بیش از اندازه کثیف نشود.

در چنین شرایطی دیگر مجبور به شستشوی کامل فرش نیستید. شستشوی فرش هر چند وقت یکبار مانعی ندارد و علاوه بر رفع لکه ها باعث افزایش طول عمر فرش ها نیز می شود. اما زمانی که فرش ها را بیش از اندازه بشویید، مطمئنا کهنه شده و طول عمر فرش ها کاهش می یابد.

جلوگیری از مرطوب ماندن فرش ها

مورد دیگری که طول عمر فرش را کاهش می دهد، رطوبت است. زمانی که فرش ها مرطوب شوند و این رطوبت مدت زمان زیادی روی فرش ها باقی بماند، باعث می شود که خطراتی فرش ها را تهدید کند.

به طور مثال رطوبت باعث می شود که فرش ها دچار کپک شوند. کپک ها نوعی قارچ هستند. قارچ ها به رنگ سیاه روی فرش ظاهر می شوند و معمولا بوی ناخوشایندی نیز دارند.

علاوه بر آسیب زدن به ظاهر فرش، کپک ها بافت فرش را نیز ممکن است کاملا از بین ببرند و باعث صدمه زدن به آن شوند.

لذا باید از به وجود آمدن این قارچ جلوگیری کنید که ساده ترین راه برای جلوگیری این است که فرش مرطوب نماند.

عدم وجود اجسام سنگین

راه دیگر افزایش طول عمر فرش این است که اجسام سنگین روی فرش قرار نگیرند. به طور مثال برخی از مبلمان مانند مبلمان کلاسیک وزن سنگینی دارند و حتی ممکن است که پایه هایی تیز داشته باشند.

قرار دادن چنین مبلمانی روی سطح فرش مطمئنا به بافت فرش آسیب می زند. به خصوص زمانی که پایه هایی تیز داشته باشند.

بنابراین در صورتی که قصد استفاده از چنین مبلمانی را دارید، بهتر است که زیر پایه های آن محافظ فرش قرار دهید که تیزی پایه ها بافت فرش را از بین نبرند.

مراقبت از فرش ها

تعمیر فرش

مورد دیگری که منجر به افزایش طول عمر قالی می شود، تعمیر قسمت های آسیب دیده آن می باشد. زمانی که مشاهده کردید قسمتی از فرش های شما آسیب دیده است، لازم است که به منظور افزایش طول عمر قالی هرچه سریع تر نسبت به تعمیر قسمت های آسیب دیده فرش ها اقدام کنید.

زیرا زمانی که قسمتی از فرش آسیب ببیند ممکن است که به قسمت های دیگر فرش نیز منتقل شده و باعث تخریب سطح بزرگی از فرش شود.

بنابراین مناسب ترین اقدام در این زمان رفو است. با رفوی فرش قسمت های آسیب دیده فرش تعمیر می شوند.

نحوه تا زدن فرش

مورد دیگری که می تواند منجر به افزایش طول عمر فرش شود، تا زدن غیر اصولی فرش می باشد. در صورتی که قصد دارید فرش خود را جابه جا کنید یا اینکه مدتی از آن استفاده نکنید به هیچ عنوان فرش را تا نزنید.

زیرا تا زدن باعث می شود که بافت فرش از بین برود. بنابراین طول عمر فرش به شدت کاهش می یابد. بهترین روش برای جمع آوری فرش و کنار گذاشتن آن این است که آن را لوله و جمع کنید.

استفاده از ترمز در صورتی که فرش روی سرامیک پهن شده است

فرش هایی که رو سرامیک پهن می شوند به دلیل سر بودن سرامیک ممکن است که تکان بخورند. این تکان خوردن بیش از اندازه فرش ها باعث می شود که صدمه ببینند.

بنابراین مورد دیگری که توصیه می شود به منظور افزایش طول عمر قالی انجام دهید، این است که روی سرامیک ترمز فرش قرار داده و سپس فرش را پهن کنید. با انجام این کار فرش های شما ثابت مانده و آسیب نمی بینند.

اصولی جارو زدن فرش

با اینکه در بخش های ابتدایی مقاله ذکر کردیم که جارو زدن از تجمع گرد و خاک و سیاه شدن فرش جلوگیری می کند، اما زمانی که اصولی انجام شود نتیجه مثبتی دارد. در غیر این صورت نتیجه عکس دارد. اما روش های اصولی جارو زدن فرش چگونه است؟

  • افزایش طول عمر فرش در گرو جارو زدن صحیح است، جارو زدن صحیح باید به گونه ای انجام شود که بافت فرش ها صدمه نبینند. به طور مثال جارو زدن در خلاف جهت بافت فرش می تواند آسیب هایی جدی به فرش وارد نماید.
  • محکم جارو نکشید و سعی کنید درجه جارو برقی را بیش از اندازه زیاد نکنید. رعایت کردن این مورد نیز باعث افزایش طول عمر قالی ها می شود.

شستشوی صحیح و اصولی فرش ها

در کنار تمام مواردی که توضیح دادیم، مهم ترین موردی که از آسیب دیدن فرش ها جلوگیری و طول عمر آن ها را افزایش می دهد، شستشوی صحیح و اصولی فرش ها می باشد. شستشوی فرش ها می تواند بافت فرش را به طور کامل از بین ببرد.

بنابراین بهتر است که از روش های شستشوی اصولی فرش ها آگاه باشید تا بتوانید طول عمر آن ها را افزایش دهید. در ادامه روش های اصولی شستشوی فرش ها را مطالعه کنید.

اولین مرحله جارو زدن

فرشی که پیش از شستشو جارو نخورده باشد به صورت اصولی شسته نمی شود. زیرا شستن فرش ها باعث می شود که گرد و خاک به بافت و دل فرش وارد شوند و نتایج شستشو را از بین ببرند. بنابراین قبل از هر موردی دقت داشته باشید که سطح فرش به دلیل جارو زدن تمیز شده باشد.

انتخاب روش شستشو و مایع شوینده سطح فرش

دومین مرحله این است که روش شستشوی فرش را مشخص کنید. در صورتی که قصد دارید فرش را در خانه بشویید، لازم است که مشخص کنید می خواهید فرش را به روش سنتی شستشو دهید یا صنعتی.

در صورتی که تمایل به شستشو با روش سنتی را دارید، لازم است که مایع شوینده آن از نوع خانگی و در منزل نیز تهیه شده باشد.

به طور مثال سرکه از محلول های خانگی مناسب برای شستشوی فرش ها به روش سنتی می باشد. علاوه بر سرکه شوینده های خانگی دیگری نیز موجود می باشند.

جوش شیرین نیز از جمله مواد خانگی مناسب برای تهیه شوینده می باشد. برای اینکه از جوش شیرین استفاده و اثربخشی آن را بیشتر کنید، لازم است که شوینده خانگی دیگری را به جوش شیرین اضافه کنید. به طور مثال سرکه برای انجام این کار گزینه مناسبی می باشد.

شستشو فرش ها با روش صنعتی

منظور از شستشوی فرش ها با روش صنعتی این است که فرش ها با شوینده های شیمیایی همچون شامپو فرش شستشو داده شوند. به منظور افزایش طول عمر فرش ها در صورتی که فرش ها بیش از اندازه کثیف شده باشند، لازم است که از روش صنعتی استفاده کنید.

زیرا شوینده های خانگی معمولا تاثیری بر رفع لکه ها ندارند. در زمان استفاده از شامپو فرش باید به درجه قلیایی بودن آن توجه داشته باشید.

شامپو فرشی که درصد قلیایی آن زیاد باشد، برای شستشوی فرش های دستباف مناسب نیست. معمولا فرش های ماشین بافت را با شامپوهای قلیایی شستشو می دهند.

خشک کردن فرش

خشک کردن فرش نیز از جمله مواردی است که می تواند عمر قالی ها را افزایش دهد. پس از شستشوی فرش ها لازم است که ابتدا آن ها را خشک نموده و سپس استفاده کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از فرش های مرطوب باعث کاهش طول عمر فرش می شود. لذا ابتدا فرش را در محل مناسبی قرار دهید تا کاملا خشک شده و سپس از آن استفاده کنید.

رفع لکه های قالی به منظور افزایش طول عمر

جمع بندی

افزایش طول عمر فرش باعث می شود که فرش های شما نو مانده و تا مدت ها قابل استفاده باشند. به همین دلیل بهتر است که از فرش هایتان به صورت اصولی استفاده کنید تا آسیب نبینند.

در این مطلب اصولی ترین روش هایی که می توانید با انجام دادن آن ها از کاهش طول عمر فرش های خود جلوگیری کنید، شرح داده شد. بنابراین بهتر است که در زمان استفاده از فرش ها همیشه نکات گفته شده را به یاد آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed