دلیل تغییر رنگ فرش و قالی

دلیل تغییر رنگ فرش و قالی

یکی از مشکلاتی که برای فرش ها به وجود می آید، تغییر رنگ بافت سطح آن ها است. این مشکل به دلایل متعددی به وجود می آید. زمانی که از این دلایل آگاه شوید، می توانید از تغییر رنگ فرش جلوگیری کنید. این اطلاعات باعث می شود که فرش های شما مانند روز اول نو بمانند. بنابراین مطالبی که در خصوص جلوگیری از تغییر رنگ قالی در این مقاله توضیح داده می شود، می تواند برایتان کاربردی باشد.

دلایل تغییر رنگ فرش ها

دلیل تغییر رنگ فرش

به طور کلی 4 دلیل اصلی وجود دارد که باعث تغییر رنگ بافت سطح قالی می شود. در صورتی که از این دلایل آگاه باشید، می توانید از فرش های منزلتان در مقابل تغییر رنگ و آسیب دیدن محافظت کنید. ابتدا اولین و مهم ترین دلیلی که منجر به تغییر رنگ سطح فرش می شود را ذکر می کنیم. اولین دلیلی که منجر به تغییر رنگ سطح فرش و از بین رفتن زیبایی آن می شود، نور طبیعی است.

زمانی که نور طبیعی بیش از اندازه با سطح فرش تماس داشته باشد، ممکن است که بافت فرش رنگ اولیه خود را از دست دهد. واضح است که این مورد منجر به کدر شدن سطح فرش می شود. بنابراین برای جلوگیری از تغییر رنگ فرش لازم است که آن را در محل مناسبی از منزل پهن کنید. به عبارت دیگر بهتر است که فرش در قسمتی پهن شود که نور به صورت مستقیم به آن نتابد.

البته برای جلوگیری از تابش مستقیم نور طبیعی می توانید از پرده ها نیز استفاده کنید. با نصب پرده هایی ضخیم و باکیفیت بر پنجره های منزلتان می توانید از تابش بیش از اندازه نور بر سطح فرش و کدر شدن آن جلوگیری کنید.

دلیل دوم

علاوه بر دلیل اول لازم است که از دلیل دوم نیز آگاه شوید تا از تغییر رنگ فرش جلوگیری کنید. زمانی که فرش ها در معرض گرد و خاک قرار گیرند و روی سطح آن ها گرد و غبار زیادی جمع شود، مطمئنا سطح آن ها کدر به نظر می رسد و تغییر رنگ می دهند. بنابراین لازم است که حداقل هفته ای یکبار سطح فرش جارو زده شود. علاوه بر این مورد کثیف شدن و لک گرفتن سطح فرش نیز منجر به کدری و تغییر رنگ آن می شود.

فرش هایی که روی سطح آن ها لکه های زیادی مشاهده می شود به هیچ عنوان زیبایی خاصی ندارند و رنگشان تغییر می کند. زمانی که احساس کردید، رنگ فرش های شما خاکستری شده اند، باید سطح آن ها را جارو بزنید. زیرا تجمع گرد و خاک باعث شده است که این تغییر رنگ رخ دهد. اما پس از اینکه سطح فرش را جارو بزنید، رنگ خاکستری به طور کامل از بین می رود و رنگ واقعی الیاف فرش ظاهر می شود.

زرد شدن فرش

دلیل سوم

دلیل سومی که منجر به تغییر رنگ فرش می شود، شستشوی غیر استاندارد فرش ها است. مهم ترین موردی که توصیه می شود در زمان شستشوی فرش ها به آن دقت داشته باشید، نوع مواد شوینده و تناسب آن با بافت فرش است. شوینده های غیر استاندارد باعث می شوند که الیاف فرش رنگ های خود را از دست دهند. بنابراین در صورتی که قصد شستشوی فرش های خود را در منزلتان داشتید، حتما شوینده های مناسبی را خریداری کنید.

یکی از دلایلی که افراد زیادی شستشوی فرش های خود را به قالیشویی می سپارند نیز همین مورد است. زیرا قالیشویی ابتدا به خوبی بافت فرش را بررسی می کند و برای لکه گیری فرش از شوینده های مناسبی استفاده می کند که به هیچ عنوان رنگ اولیه فرش را از بین نمی برند.

دلیل چهارم

آخرین دلیلی که باعث می شود فرش ها رنگ سطح خود را از دست دهند، رطوبت است. رطوبت یکی از موارد مخرب برای فرش ها محسوب می شود. زیرا باعث می شود که فرش ها دچار قارچ هایی مانند کپک و در نهایت تغییر رنگ شوند.

بنابراین در صورتی که فرش های شما در محیطی پهن شده اند که ممکن است در معرض رطوبت قرار گیرند، بهتر است که هرچه سریع تر مکان آن ها را عوض کنید. فرش هایی که در معرض رطوبت قرار می گیرند، پس از مدتی زرد رنگ می شوند. بنابراین آخرین دلیلی که باعث تغییر رنگ فرش می شود، رطوبت فرش ها است.

جلوگیری از تغییر رنگ قالی

اکنون که با دلایل عوض شدن رنگ قالی آگاه شدید، لازم است که مواردی را نیز جهت چگونگی جلوگیری از تغییر رنگ قالی توضیح دهیم. سپس راهکارهایی را نیز به شما آموزش می دهیم که با استفاده از آن ها بتوانید لکه های به وجود آمده روی سطح فرش را برطرف کنید. ابتدا به موارد زیر توجه داشته باشید که در خصوص جلوگیری از تغییر رنگ قالی هستند:

  • مواردی مانند گرما و رطوبت باعث می شوند که سطح فرش پوسیده شود و در نهایت بافت آن تغییر رنگ دهد. بنابراین از پهن کردن فرش در محیطی که هوایی در آن جریان ندارد و مرطوب است، خودداری کنید.
  • در بخش های قبلی نیز اشاره کردیم که وجود لکه ها منجر به کثیف شدن و در نهایت تغییر رنگ سطح فرش می شوند. بنابراین در صورتی که فرش های شما لک گرفته اند، آن ها را شستشو دهید تا رنگ اولیه خود را به دست آورند.
  • همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره شد، بهتر است که از تجمع گرد و خاک روی سطح فرش جلوگیری کنید. زیرا تجمع گرد و خاک روی سطح فرش باعث تغییر رنگ آن می شود.
  • در صورتی که تغییر رنگ قالی به صورت کلی نیست، می توانید با لکه گیری رنگ اولیه فرش را برگردانید.

روش های لکه گیری جهت برگرداندن رنگ اولیه فرش

ممکن است که روی سطح فرش های خود لکه هایی را مشاهده کنید که رنگ فرش های شما را تغییر داده اند. در چنین شرایطی بهترین اقدام لکه گیری فرش است. این کار را می توانید هم در خانه انجام دهید و هم انجام آن را به قالیشویی بسپارید. قالیشویی پس از شستشو و لکه گیری فرش ها از تثبیت کننده رنگ استفاده می کند. این ماده باعث می شود که رنگ فرش ثابت بماند. بنابراین تغییر رنگ فرش را مشاهده نخواهید کرد.

لکه گیری فرش در خانه

لکه گیری در خانه

در صورتی که قصد دارید شستشوی فرش های خود را در خانه انجام دهید، اما نمی دانید با چه روشی باید لکه گیری قسمت های رنگی را انجام دهید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • قبل از انجام هر کاری سطح فرش را با شامپو شستشو دهید و لکه گیری فرش را با شامپو انجام دهید.
  • در صورتی که شامپو فرش تاثیری در رفع لکه ها نداشت، می توانید سرکه را جایگزین آن کنید. سرکه محلول مناسبی جهت ضدعفونی و شستشو فرش و مبلمان خانه محسوب می شود. بنابراین لکه هایی که منجر به تغییر رنگ فرش شده اند را با سرکه تمیز کنید.
  • به منظور رفع لکه ها و لکه گیری اساسی فرش، می توانید به سرکه کمی نمک نیز اضافه کنید. ترکیب نمک با سرکه اثر بخشی سرکه را بیشتر و منجر به رفع اساسی لکه ها از روی فرش می شود.
  • در صورتی که همچنان لکه ها روی فرش باقی مانده اند، لکه گیری و شستشوی قسمت هایی که تغییر رنگ داده اند را با جوش شیرین انجام دهید.

پس از اینکه لکه گیری و شستشوی فرش ها به اتمام رسید، آن ها را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed