دلیل کدر شدن فرش و قالی چیست؟

فرش ها نقش مهمی بر زیبایی دکوراسیون داخلی منزل و همچنین تاثیر مثبتی بر روحیه ساکنان یک خانه دارند. به همین دلیل توصیه می شود که به زیبایی و تمیزی فرش ها اهمیت زیادی دهید. با این حال ممکن است فرش ها به دلایلی کدر شوند.

کدر شدن فرش می تواند به طور کامل زیبایی آن ها را از بین ببرد. بنابراین زمانی که از دلایل کدر شدن قالی آگاه شوید، می توانید از زیبایی فرش ها محافظت و از کدر شدن آن ها جلوگیری کنید. دلایل کدر شدن قالی و روش های از بین بردن این مشکل را در ادامه بخوانید.

دلایل کدر شدن سطح فرش

دلایل کدر شدن فرش

فرش ها به چند دلیل کدر می شوند. اولین دلیل مربوط به زمانی است که مدت زیادی از خریدن فرش ها گذشته و استفاده زیادی از آن ها شده است. رفت و آمدن و پا گذاشتن روی سطح فرش باعث می شود که الیاف آن حالت اولیه خود را از دست دهند. بنابراین طبیعی است که سطح فرش کدر شده و مانند روز اول براق نباشد. در این شرایط معمولا افراد زیادی گمان می کنند که تنها راه از بین بردن کدری سطح فرش، تعویض آن است. اما راه حل های دیگری نیز وجود دارد.

برای اینکه بتوانید مشکل کدر شدن فرش را برطرف کنید، می توانید روش های دیگری را امتحان کنید. به طور مثال شستشو و رفو فرش های کهنه تاثیر زیادی بر براقیت آن ها دارد. قالیشویی ها معمولا قبل از شستشوی فرش های کهنه آن ها را رفو می کنند. بنابراین در صورتی که تمایلی به تعویض فرش های خود را ندارید، برای براق کردن سطح کدر آن ها بهتر است که فرش را به قالیشویی ببرید.

پهن کردن فرش در نزدیکی پنجره

دلیل دیگری که باعث کدر شدن سطح فرش ها می شود، نزدیک بودن آن ها به پنجره است. زیرا در این حالت در طول روز به فرش ها نور زیادی می تابد. همین مورد باعث می شود که فرش ها به مرور زمان کدر شوند و براقیت آن ها از بین برود. بنابراین در صورتی که فرش شما نزدیک به پنجره پهن شده و احساس کردید که سطح آن کدر شده است، پیشنهاد می شود که محل آن را عوض و فرش را در قسمت دیگری پهن کنید.

شستشوی فرش با وجود گرد و خاک روی سطح آن

قبل از شستشوی فرش ها بهتر است که سطح آن ها به طور کامل جارو زده شود. زیرا ممکن است که رفت و آمد روی سطح فرش ها منجر به تجمع گرد و خاک روی سطح آن ها شده باشد. لذا بهتر است که قبل از شستشوی فرش سطح آن به صورت کامل جارو زده شود.

در صورتی که روی فرش گرد و خاک زیادی جمع شده است، شستشوی آن باعث می شود که این گرد و خاک ها سطح فرش را سیاه کنند. این مورد منجر به کدر شدن فرش می شود. به همین دلیل جارو زدن سطح فرش جزو الزاماتی است که قبل از شستشوی فرش باید انجام شود. در غیر این صورت ممکن است فرش به جای تمیز شدن، سیاه و کدر شود.

مرطوب ماندن فرش

مورد دیگری که منجر به سیاهی و کدر شدن سطح فرش می شود، رطوبت است. مرطوب ماندن الیاف فرش باعث می شود که بافت آن تغییر رنگ دهد. بنابراین در زمان شستشو فرش ها نیز بهتر است که پس از مرطوب کردن  فرش، فورا عملیات شستشو و لکه گیری آغاز شود. پس از شستشوی فرش ها نیز بهتر است که فرش ها در هوای آزاد قرار گیرند تا کامل خشک شوند.

شستشوی فرش ها با شوینده های قلیایی

احتمالا شنیده اید که نباید فرش ها را با شوینده های قلیایی شستشو داد. زیرا این شوینده ها به فرش صدمه می زنند. علاوه بر صدمه ای که شوینده های قلیایی به الیاف فرش وارد می کنند. رنگ سطح فرش را نیز تغییر می دهند و باعث کدر شدن فرش می شوند. اما زمانی که شوینده ای خنثی و استاندارد را برای شستشوی فرش ها خریداری کنید، نه تنها فرش ها کدر نمی شوند، بلکه براقیت آن ها نیز چند برابر می شود.

کدر شدن فرش چه دلیلی دارد؟

باقی ماندن مقدار زیادی آب در داخل فرش پس از شستشوی آن ها

مرحله آخر شستشوی فرش آبکشی آن ها است. پس از اینکه شستشو و لکه گیری فرش با استفاده از شوینده ها انجام شد، کف های موجود روی سطح فرش باید به طور کامل آبکشی شوند. پس از اینکه آبکشی فرش ها انجام شد، لازم است که آب اضافی داخل فرش گرفته شود.

این کار معمولا با پارو زدن انجام می شود. پارو زدن سطح فرش باعث می شود که آب اضافی سطح فرش به طور کامل گرفته شود و تنها مقداری رطوبت در بافت فرش باقی بماند که پس از گذشت چند روز این رطوبت نیز از بین رفته و سطح فرش خشک می شود. اما اگر عمل پارو زدن یا آبگیری فرش انجام نشود، ممکن است که باعث کدر شدن قالی شود.

استفاده از فرش در صورتی که سطح آن مرطوب است

مورد دیگری که باعث کدر شدن فرش می شود، استفاده از فرش مرطوب است. مشاهده شده که افرادی قبل از خشک شدن کامل فرش از آن استفاده می کنند. استفاده از فرشی که رطوبت آن از بین نرفته است، منجر به کدر شدن سطح آن می شود. بنابراین خشک شدن کامل فرش ها پس از شستشوی آن ها از موارد مهمی است که باعث جلوگیری از کدر شدن و تغییر رنگ سطح فرش می شود.

جمع بندی

فرش های کدر زیبایی دکوراسیون داخلی منزل را کاهش می دهند. بنابراین بهتر است که با انجام اقداماتی از کدر شدن سطح فرش ها جلوگیری نمود. این اقدامات در هرکدام از بخش های این مقاله توضیح داده شدند.

همینطور می توانید از قالیشویی اصیل برای سفارش قالیشویی آنلاین استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed