راه های نگهداری فرش ابریشم

راهکارهای نگهداری از فرش ابریشم را بخوانید

فرش ابریشم به دلیل ظاهر شیک و بافت نرم و لطیف آن، یکی از محبوب ترین نوع فرش ها محسوب می شود. اما نگهداری و شستشوی این نوع فرش نسبت به فرش های دیگر بسیار حساس تر است و به دقت بیشتری نیاز دارد.

نگهداری فرش ابریشم با رعایت مواردی به درستی انجام می شود و منجر به افزایش طول عمر و کارایی بیشتر فرش می شود.

در صورتی که دارای فرش ابریشمی هستید، بهتر است که از این نکات و روش های نگهداری آن آگاهی کاملی داشته باشید. برای کسب اطلاعات درباره این روش ها بخش های بعدی را مطالعه کنید.

روش نگهداری فرش ابریشمی را بخوانید

روش نگهداری فرش ابریشم

اولین نکته مهمی که توصیه می شود در مورد نگهداری قالی و فرش های ابریشمی بدانید، دمای محیط است. برای نگهداری درست از فرش ابریشم، باید در نظر داشته باشید که باید فرش در محیط های خشک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.

همچنین، بهتر است از قرار دادن فرش در محیط های با رطوبت بالا و گرما و سرما با شدت بالا خودداری شود. به علاوه نباید این فرش را در نزدیکی منابع حرارتی نظیر بخاری یا رادیاتور قرار دهید.

نکته دیگری که توصیه می شود به آن توجه داشته باشید، جلوگیری از جمع شدن گرد و خاک روی سطح فرش است. تجمع گرد و خاک روی سطح فرش باعث پوسیدگی و آسیب به الیاف فرش می شود.

شستشوی فرش ابریشم

مهم ترین موردی که باعث نگهداری فرش ابریشم می شود، شستشوی صحیح فرش ابریشمی می باشد. در این بخش چگونگی شستشوی صحیح فرش های ابریشمی را توضیح می دهیم.

با در نظر داشتن این روش ها می توانید طول عمر فرش های ابریشمی خود را افزایش داده و زیبایی دکوراسیون منزل خود را با استفاده از آن ها بیشتر کنید.

چگونگی شستشوی صحیح فرش های ابریشمی

ابتدا باید بررسی کنید که آیا فرش شما قابل شستشو با آب است یا خیر؟ برخی فرش های ابریشمی قابل شستشو با آب نیستند و باید با روش های خاص تمیز شوند.

در صورتی که فرش ابریشمی شما قابل شستشو می باشد به ترتیب لازم است که مراحلی را انجام دهید. اولین مرحله جارو زدن سطح فرش و جمع آوری گرد و خاک از روی سطح فرش است.

جارو برقی بهترین روش برای تمیز کردن سطح فرش است. بنابراین در قدم اول سطح فرش ابریشمی را با جارو زدن از هرگونه گرد و خاک تمیز کنید.

مرحله دوم

برای شستشوی فرش ابریشم، از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. بهتر است از مایع شوینده هایی که برای فرش های ابریشمی طراحی شده اند استفاده کنید.

برای نگهداری فرش ابریشم حتما باید مایع شوینده را قبل از استفاده با مقداری آب ترکیب کنید. بعد از مخلوط کردن مایع شوینده با آب، حتماً ابتدا روی یک نقطه کوچک از فرش تست کنید تا مطمئن شوید که به رنگ فرش آسیب نمی زند. زیرا ممکن است برخی از شوینده ها باعث بهم ریختن رنگ فرش شوند.

مرحله سوم

مرحله سوم تهیه یک اسنفج نرم یا پارچه به منظور استفاده از مایع شوینده و تمیزکاری سطح فرش و تمیزکاری لکه ها از روی فرش می باشد.

به هیچ عنوان لکه گیری فرش را با استفاده از فرچه انجام ندهید. فرچه ها بسیار زبر هستند و ممکن است که الیاف فرش ابریشمی را از بین ببرند. بنابراین یک اسفنج نرم تهیه و با استفاده از آن به آرامی عمل لکه گیری سطح فرش را انجام دهید.

مرحله چهارم

چهارمین مرحله آبکشی سطح فرش است. پس از اینکه شستشو و لکه گیری سطح فرش را انجام دادید، لازم است که آبکشی سطح فرش را انجام دهید.

دقت داشته باشید که آبکشی باید به خوبی انجام شود تا هیچ گونه مایع شوینده ای روی سطح فرش باقی نماند. دقت داشته باشید که باقی ماندن مایع شوینده روی سطح فرش ابریشمی می تواند به الیاف فرش صدمه وارد کند. بنابراین برای نگهداری فرش ابریشم لازم است که مرحله آبکشی را با دقت کافی انجام دهید.

مرحله پنجم

مرحله پنجم خشک کردن فرش ابریشمی می باشد. خشک کردن فرش ابریشمی خود قوانینی دارد و لازم است که با اصول صحیحی انجام شود.

فرش های ابریشمی نسبت به رطوبت بسیار حساس هستند، بنابراین باید به صورت کامل خشک شوند. اولین روش خشک کردن فرش ابریشمی با روش طبیعی است.

در صورتی که فرش ابریشمی شما توانایی تحمل آفتاب را دارد، می ‌توانید آن را در محیطی که نور آفتاب در آنجا می تابد به صورت صاف و رو به آفتاب قرار دهید تا طبیعی خشک شود.

با این حال، بهتر است از تابش نور مستقیم آفتاب در زمان‌ های گرم تر روز پرهیز کرده و فرش را در محیط سایه ‌دار قرار دهید.

روش دیگر خشک کردن فرش ابریشمی استفاده از فن است. برای خشک کردن فرش ابریشمی می‌ توانید از فن استفاده کنید. فرش را در نزدیکی فن قرار داده و هوای آن را با دمای پایین بر روی فرش هدایت کنید تا خشک شود. به طور مثال پنکه با سشوار می توانند نوعی فن محسوب شوند.

دیگر روش پیشنهادی ما برای خشک کردن و نگهداری فرش ابریشم استفاده از دستگاه خشک کن است. در صورتی که دستگاه خشک کن دارید، می‌توانید از آن برای خشک کردن فرش ابریشمی استفاده کنید.

محافظت از فرش ابریشمی

اما بهتر است قبل از استفاده از دستگاه خشک کن، با تولید کننده فرش تماس بگیرید و از شرایط استفاده از دستگاه خشک کن برای فرش ابریشمی مطمئن شوید.

معمولا این دستگاه ها در قالیشویی ها موجود می باشند. اما استفاده از آن ها در منازل مسکونی نیز مانعی ندارد. زیرا روش استفاده از این دستگاه ها بسیار آسان است.

جمع بندی

فرش های ابریشمی از زیباترین و گران ترین فرش ها می باشند که لازم است در زمان استفاده از آن ها نکاتی را در نظر داشته باشید.

در این مقاله این نکات را در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید تا چندین سال از فرش های ابریشمی خود استفاده و طول عمر فرش های خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed