روش های نگهداری مناسب از فرش و قالی

افراد زیادی فرش را جزو اصلی ترین وسایل منازل مسکونی می دانند و در منزلشان حداقل از یک فرش استفاده می کنند. فرش ها کاربرد زیادی دارند که اصلی ترین آن ها پوشاندن کف زمین خانه و استفاده افراد از آن ها می باشد. اما علاوه بر این کاربرد، فرش ها باعث زیبایی بیشتر دکوراسیون داخلی منزل نیز می شوند.

همچنین میتوانید قالیشویی را با قالیشویی اصیل تجربه کنید سفارش آنلاین در تهران

به همین دلیل لازم است که با روش های نگهداری مناسب از فرش آشنا شوید. با استفاده از این روش ها فرش های شما تا چندین سال قابل استفاده می مانند و دچار آسیب نمی شوند. برای کسب اطلاعات در ارتباط با این روش ها ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

نگهداری مناسب از فرش

نگهداری مناسب از فرش چگونه امکان پذیر است؟

نگهداری از فرش ها با چند روش امکان پذیر است. به عبارت دیگر برای اینکه فرش شما سالم بماند و دچار صدمه نشود، باید از چندین روش استفاده کنید. رعایت تمامی این روش ها در کنار یکدیگر در نهایت باعث سالم ماندن فرش های منزل شما می شود.

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که فرش بر قسمت مناسبی از زمین پهن شود. زیرا سطح زمین بر میزان طول عمر فرش اثرگذار است. به طور مثال زمینی که با کفپوش های مناسبی پوشیده نشده و بر سطح آن خاک های زیادی وجود دارد به هیچ عنوان برای پهن کردن فرش ها مناسب نیست.

شاید تا مدتی مشکلی برای فرش به وجود نیاید، اما با گذشت 3 یا 4 سال مطمئنا بافت فرش ها ضعیف می شوند. بنابراین اول از همه باید سطح زمین برای قرار دادن فرش های بر روی آن کاملا مناسب و صاف باشد. لذا نتیجه می گیریم که اولین شرط برای نگهداری مناسب از فرش پهن کردن آن بر سطح مناسب است.

نکته دیگری که توجه به آن برای سالم ماندن فرش ضروری است، خشک بودن سطح زمین است. به طور مثال زمین برخی از قسمت های خانه ممکن است در معرض تماس با رطوبت قرار گیرند. مثلا اگر در منزلتان از گل های طبیعی و گیاهان نگهداری می کنید، بهتر است که فرش ها از آن ها کمی فاصله داشته باشند. بدین گونه احتمال تماس فرش ها با رطوبت تقریبا صفر است.

همچنین اگر منزلتان دارای پنجره های بزرگی است و قصد دارید فرش ها را نزدیک به پنجره ها پهن کنید، بهتر است که پرده هایی با ضخامت استاندارد را بر پنجره ها نصب کنید. زیرا با وجود این پرده ها میزان نور ورودی به خانه کنترل می شود. بر اساس تحقیقات و مشاهدات تابش مستقیم و زیاد از حد نور طبیعی به فرش ها پس از گذشت مدت زمانی باعث صدمه به بافت فرش ها می شود. برای نگهداری مناسب از فرش به این مورد نیز توجه داشته باشید.

سومین نکته که مربوط به پهن کردن فرش ها است، تکان دادن و جابه جایی آن ها است. پس از اینکه فرش ها چند ماه ثابت ماندند، بهتر است که در همان قسمت آن ها را قرار داده اما فرش ها را کمی جابه جا کنید. ثابت ماندن فرش ها به مدت طولانی نیز ممکن است باعث صدمه به فرش ها شود.

نگهداری فرش ها با مراقبت از ریشه ها

تمامی فرش ها دارای ریشه هستند. این ریشه ها در کناره های فرش مشاهده می شوند. نگهداری مناسب از فرش شامل نگهداری از ریشه های فرش نیز می شود. حال چگونه باید از ریشه ها مراقبت کنید؟ ساده ترین روش برای سالم ماندن ریشه های فرش چسب زدن آن ها می باشد. چسب شیشه ای پهن بهترین گزینه برای چسب زدن ریشه ها است. با استفاده از این چسب ها ظاهر فرش نیز مرتب می ماند و از زیبایی فرش ها کاسته نمی شود.

نگهداری و سالم ماندن فرش ها به دلیل توجه به نظافت فرش

چندین روش برای نظافت فرش ها وجود دارد. ساده ترین راه این است که از جمع شدن گرد و خاک روی سطح آن ها جلوگیری کنید. با استفاده از جاروبرقی یا جاروهای دستی و جارو شارژی به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

به همین دلیل توصیه ما به شما این است که به طور مرتب سطوح فرش ها را با جارو زدن تمیز نگه دارید. جارو زدن باعث جمع آوری گرد و خاک ها و در نهایت افزایش طول عمر فرش ها می شود. زیرا تجمع گرد و خاک باعث سیاه شدن فرش ها می شود. در چنین شرایطی مجبور به شستشوی زیاد از حد فرش ها می شوید.

شستشوی فرش ها

در مواقعی نگهداری مناسب از فرش در گرو شستشو و نظافت آن ها است. اگر فرش هایتان دچار لکه هایی شده یا اینکه بیش از اندازه سیاه و چرک شده اند، لازم است که هرچه سریع تر نسبت به شستشوی آن ها اقدام کنید. ابتدا روش برطرف و پاک کردن لکه های سطحی را توضیح می دهیم و سپس روش های چگونگی شستشوی کلی فرش ها. اگر روی سطوح فرش ها لکه های سطحی و کوچکی را مشاهده می کنید، لازم نیست که آن ها را به طور کامل بشویید.

در چنین زمانی ابتدا فرش را جارو بزنید و برای رفع لکه ها شامپو فرش مناسب و استانداردی را خریداری کنید. توجه داشته باشید که ترکیبات شامپو فرش ها ممکن است باعث صدمه به بافت فرش ها شوند. بنابراین بهتر است که این مایع را با کمی آب ترکیب کنید. پس از تهیه این محلول با استفاده از یک اسفنج یا پارچه ای نرم لکه ها را با استفاده از محلول به دست آمده تمیز کنید. اجازه دهید محلول کم کم بیست دقیقه روی لکه ها باقی بماند. سپس با استفاده از دستمالی تمیز و مرطوب محلول را از روی لکه ها جمع آوری کنید.

مراقبت از فرش ها

در نهایت اجازه دهید که قسمت های مرطوب کاملا خشک شوند و سپس از فرش ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که شستشوی زیاد از حد کلی فرش ها طول عمر آن ها را کاهش می دهد. بنابراین تمیزکاری با کمک شامپو فرش ها با روشی که توضیح دادیم، بهترین راه برای نظافت و تمیزکاری لکه ها محسوب می شود.

شستشوی کلی فرش ها

در صورتی که فرش شما دارای لکه های زیادی می باشد، بهتر است که آن را به صورت کامل شستشو دهید. پیش تر نیز اشاره شد که یکی از روش های نگهداری مناسب از فرش شستشوی آن می باشد. البته در صورتی که فرش ها بیش از اندازه آلوده باشند. برای شستشوی کلی فرش ها می توانید به 2 روش عمل کنید.

اولین روش شستشو در خانه است. انجام این کار در مواقعی امکان پذیر نیست. به طور مثال افرادی که در منازل کوچکی زندگی می کنند، ممکن است نتوانند فرش های خود را در منزلشان شستشو دهند. زیرا شستشوی فرش ها در آپارتمان باید در حیاط خلوت یا در حیاط کلی ساختمان در صورت رضایت دیگر ساکنان انجام گیرد. اما در صورتی که فضای کافی برای شستشوی فرش ها را در اختیار دارید، بهتر است به مراحل زیر توجه داشته باشید.

  • اولین مرحله در زمان شستشوی فرش ها در خانه تمیزکاری سطحی گرد و خاک از روی فرش ها می باشد. این کار را می توانید با جارو زدن انجام دهید. بنابراین ابتدا تمامی سطح فرش را با استفاده از جاروبرقی به صورت کامل تمیز کنید تا فرش برای شستشو آماده شود.
  • در مرحله دوم شوینده های مناسبی را برای تمیزکاری و نظافت فرش ها تهیه کنید. بهترین شوینده برای تمیزکاری و نظافت فرش ها ، شامپوهای مخصوص شستشوی فرش ها هستند. ترکیبات این شامپوها برای شستشوی فرش ها مناسب هستند و صدمه ای به بافت فرش نمی رسانند. بنابراین نگهداری مناسب از فرش در زمان شستشوی آن ها با استفاده از شامپو فرش ها امکان پذیر است.
  • فرچه مخصوص شستشوی فرش ها را تهیه و با استفاده از آن سطح فرش را به شامپو آغشته کنید. فرچه های مخصوص این فرش ها به گونه ای طراحی می شوند که آسیبی به بافت فرش نرسانند. بدون استفاده از این فرچه ها ممکن است که لکه ها به درستی از سطح فرش پاک نشوند.
  • پس از اینکه تمیزکاری تمام سطح فرش را با استفاده از فرچه انجام دادید، زمان آبکشی فرش فرا می رسد. آبکشی با آب داغ یا سرد اشتباه است. بنابراین مرحله آخر شستشوی فرش و آبکشی آن باید با آب ولرم انجام گیرد.
  • در نهایت پس از اینکه مرحله آبکشی فرش را نیز انجام دادید، لازم است که مرحله آبگیری را انجام دهید. آبگیری از مراحل مهم تمیزکاری و شستشوی فرش ها می باشد. آبگیری باعث می شود که پهن کردن فرش ها برایتان آسان شود. به علاوه رنگ ریشه ها تغییر نمی کند. زیرا افراد زیادی پس از اینکه شستشوی فرش هایشان را در خانه انجام می دهند، پس از خشک شدن آن ها متوجه می شوند که ریشه های فرش زرد شده است.
  • برای جلوگیری از این مورد و نگهداری مناسب از فرش بهتر است که آبگیری فرش ها را با استفاده از پارو یا شانه مخصوص فرش ها انجام دهید. آبگیری ریشه های فرش را می توانید با برس مخصوص فرش انجام دهید. پس از انجام این کار سطح فرش و همچنین ریشه ها کاملا تمیز می شوند.
  • در نهایت فرش ها را در قسمت مناسبی پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

استفاده از برس مخصوص فرش برای تمیزکاری آن

چگونگی رفع لکه های خاص برای نگهداری مناسب از فرش

گاهی اوقات ممکن است روی سطح فرش لکه هایی همچون لکه های خون یا لکه های رنگی ایجاد شده باشد. به این لکه ها، لکه های خاص می گویند که تمیزکاری آن ها نیازمند انجام مراحل خاصی می باشد. در صورتی که قصد دارید فرش های خود را در منزلتان شستشو دهید، برای رفع لکه های خاص لازم است اقداماتی را انجام دهید. به طور مثال اگر به دلایل مختلفی روی قسمتی از سطح فرش شما لکه خون ایجاد شده است، ممکن است نتوانید با شامپو فرش ها این لکه ها را رفع کنید.

بر اساس تجربیات افراد زیادی، ممکن است نوشابه بتواند لکه خون را تمیز کند. به همین دلیل توصیه می شود که این روش را امتحان کنید. بدین گونه که در ظرفی نوشابه را با مقدار کمی آب ترکیب کنید. سپس با استفاده از فرچه محلول بدست آمده را روی لکه های خون بزنید. این روش برای پاک کردن لکه های قهوه نیز کاربردی می باشد. بنابراین برای نگهداری مناسب از فرش در صورتی که سطح فرش به لکه های قهوه آغشته شده است، بهتر است که روش شستشو با نوشابه را امتحان کنید.

روش دیگری برای پاک کردن لکه های خاص از روی فرش وجود دارد که معمولا برای رفع لکه های جوهر خودکار یا روان نویس کاربرد دارد. برای انجام این کار به جای شامپو فرش از ماست استفاده کنید و فرچه را به ماست آغشته و لکه ها را با آن تمیز کنید.

ممکن است این کار در ابتدا بی نتیجه بماند و لکه ها همچنان باقی بمانند. اما زمانی که این کار را چند بار انجام دهید، لکه ها کم رنگ و در نهایت رفع می شوند. بنابراین در ابتدا ناامید نشوید و شستشوی لکه ها با ماست را به طور مکرر انجام دهید تا لکه ها پاک شوند. پس از رفع لکه ها سطوح ماستی را آبکشی کنید.

لکه دیگری که پاک کردن آن از روی سطح فرش دشوار است، لکه های به وجود آمده از طریق آدامس است. زمانی که سطح فرش به آدامس آغشته شود با شامپو فرش و فرچه نمی توانید این لکه ها را کاملا تمیز کنید. برای نگهداری مناسب از فرش لکه آدامس را می توانید با استفاده از یخ تمیز کنید. برای پاک کردن لکه آدامس با استفاده از یخ بدین گونه عمل کنید که تکه یخ را چندین بار روی آدامس بکشید. با انجام این کار لکه آدامس سست و در نهایت رفع می شود.

سپردن فرش ها به قالیشویی برای نگهداری و نظافت فرش ها

در صورتی که فرش شما اندازه بزرگی دارد و در منزلتان نیز مکان مناسبی برای شستشوی فرش ها را ندارید، بهترین کار سپردن فرش ها به قالیشویی است. قالیشویی شستشوی فرش ها را به درستی انجام می دهد و تمامی لکه های موجود روی فرش را نیز رفع می کند.

به علاوه برخی از فرش ها ممکن است رنگ دهند. شستشوی این فرش ها در خانه دشوار است. شستشوی این فرش ها در خانه ممکن است باعث شود که رنگ فرش در تمام سطح فرش پخش شده و زیبایی ظاهری آن را از بین ببرد. بنابراین به طور کلی بهتر است که فرش ها برای نگهداری مناسب از فرش و شستشو به قالیشویی سپرده شوند.

قرار ندادن صندلی های چرخ دار روی فرش برای نگهداری از آن

برای اینکه فرش های منزلتان طول عمر بیشتری داشته باشند و صدمه ای به بافت آن ها وارد نشود، از قرار دادن صندلی های چرخ دار روی سطح آن ها خودداری کنید. چرخ های این صندلی ها باعث می شوند که بافت فرش صدمه ببینند که این مورد زیبایی ظاهری فرش را نیز از بین می برد.

جلوگیری از تغییر رنگ فرش

استفاده نکردن از فرش ها در محیط های بسته و بدون هوا برای نگهداری آن ها

برای اینکه فرش های شما کارایی بهتر و همچنین طول عمر بیشتری داشته باشند، سعی کنید از آن ها در محیطی که هوایی در آن جریان ندارد، استفاده نکنید. بهتر است که فرش ها در محیطی مورد استفاده قرار گیرند که پنجره داشته باشد و هوای آزاد در محیط جریان یابد.

برای نگهداری مناسب از فرش و رفع لکه ها از وسایل تیز استفاده نکنید

در صورتی که روی فرش شما لکه هایی بزرگ و برجسته ای مانند لکه آدامس ایجاد شده است، برای نظافت و تمیزکاری آن از وسایل تیز استفاده نکنید. زیرا ممکن است که به بافت فرش صدمه بزنید. افراد زیادی گمان می کنند که لکه هایی مانند آدامس را می توانند با استفاده از وسایل تیزی همچون چاقو بتراشند. اما در حقیقت وسایل تیز نه تنها تاثیری در رفع لکه ها و نگهداری مناسب از فرش ندارند، بلکه صدمه های زیادی نیز به بافت فرش می زنند.

نگهداری و جلوگیری از آسیب دیدن بافت فرش به دلیل پهن نکردن آن روی موکت

برای جلوگیری از آسیب دیدن فرش و کارایی بهتر آن توصیه می شود که هیچ موقع فرش ها را روی کفپوش هایی مانند موکت ها پهن نکنید. سطح زیرین فرش ها بهتر است که با سرامیک یا پارکت ها پوشیده شده باشند. زمانی که قسمت زیرین فرش ها با کفپوش هایی مانند موکت ها پوشیده شوند، ممکن است که بافت زیرین فرش ها آسیب ببینند.

زیرا زمانی که قسمت زیرین فرش ها کاملا با موکت پوشیده شده و هوایی در این قسمت جریان نداشته باشد، ممکن است باکتری های زیادی در این قسمت جمع شوند. تجمع باکتری ها باعث آسیب دیدن بافت فرش ها می شود. بنابراین برای جلوگیری از مشکلاتی مانند کپک زدن فرش ها بهتر است که آن ها را بر زمین های خالی پهن کنید.

نگهداری و نحوه سالم نگه داشتن فرش دستباف

افراد زیادی به جای فرش های ماشینی از فرش های دستباف استفاده می کنند. فرش های دستباف نیز مانند فرش های ماشینی با رعایت نکاتی سالم و کاربردی می مانند. همانطور که نظافت و تمیزکاری باعث سالم ماندن فرش های ماشینی می شود، فرش های دستباف نیز با رعایت نظافت طول عمر بیشتری خواهند داشت.

بنابراین همانطور که لازم است فرش های ماشینی را به صورت منظم جارو زده و به نظافت آن ها بپردازید، در مورد فرش های دستباف نیز لازم است به همین روش عمل کنید. بنابراین اولین روش برای نگهداری مناسب از فرش دستباف نیز توجه به نظافت است.

لکه گیری فرش با روشی مناسب

تعمیر کردن

در مواقعی ممکن است که قسمت هایی از فرش دستباف به هر دلیلی آسیب ببینند. اگر این مورد را مشاهده کردید، لازم است که هرچه سریع تر برای رفع مشکل فرش و تعمیر آن اقدام کنید. زیرا بی توجهی به قسمت آسیب دیده باعث می شود که تمامی سطح فرش آسیب ببیند. در نهایت فرش شما از بین می رود و هیچ گونه ارزش و زیبایی خاصی نخواهد داشت.

خودداری از تا کردن فرش دستباف

تا کردن فرش دستباف از جمله عواملی است که باعث صدمه زدن به بافت آن می شود. بنابراین به هیچ عنوان فرش های دستباف خود را تا نکنید. در صورتی که تمایلی به استفاده از فرش دستباف خود را ندارید، بهتر است که آن را لوله کنید.

لوله کردن بهترین روش برای جمع و آوری و همچنین کنار گذاشتن فرش دستباف می باشد. سعی کنید که عمل لوله کردن فرش را به صورت منظم انجام دهید که فرش کاملا صاف لوله شود. در نهایت مکان مناسبی را برای قرار دادن فرش لوله شده انتخاب کنید. مکانی که فرش دستباف لوله شده را در آن قرار می دهید به هیچ عنوان نباید مرطوب باشد.

رطوبت ممکن است باعث ایجاد کپک روی فرش دستباف شود. علاوه بر این مورد دمای محیط نیز تاثیر زیادی بر سالم ماندن فرش دارد. بنابراین برای نگهداری مناسب از فرش، قالی دستباف خود را در محیطی قرار دهید که دمای آن نه سرد و نه گرم باشد. همچنین توجه داشته باشید که نور به هیچ عنوان به صورت مستقیم به فرش لوله شده دستباف نتابد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مکانی مانند انباری که ممکن است جریان هوای مناسبی نداشته باشد، برای نگهداری فرش دستباف لوله شده مناسب نمی باشد.

جلوگیری از تجمع باکتری یا به وجود آمدن کپک بر سطح فرش دستباف

همانطور که در بخش قبلی مطالعه نمودید، برای نگهداری مناسب از فرش دستباف باید شرایطی فراهم شود که از تجمع باکتری ها روی فرش دستباف لوله شده جلوگیری به عمل آید. حال این کار چگونه انجام می شود؟ برای اینکه فرش دستباف آسیبی نبیند، لازم است که قبل از لوله کردن آن اقدام مهمی انجام دهید. خوشبختانه پودر نفتالین بهترین گزینه برای جلوگیری از مشکلاتی مانند کپک و تجمع باکتری بر فرش های دستباف می باشد.

اما توجه داشته باشید که تماس مستقیم پودر نفتالین به فرش نیز ممکن است به آن صدمه برساند. لذا بهترین روش این است ابتدا یک محافظ مثلا پارچه ای را روی سطح فرش قرار دهید و سپس از پودر نفتالین استفاده کنید. با انجام این کار فرش دستباف از هر صدمه ای مصون می ماند.

شستشوی صحیح فرش

جمع بندی

برای اینکه فرش های منزلتان سالم و مانند روز اولشان زیبا بمانند، باید به نکات و موارد گفته شده در این مطلب توجه داشته باشید. بدون رعایت روش های مراقبتی نمی توانید توقع داشته باشید که فرش های شما نو و سالم بمانند. بنابراین پس از مطالعه این مقاله می توانید با مهارت های کافی و اطلاعاتی مفید فرش های منزلتان را خریداری و با نگهداری مناسب از فرش طول عمر آن ها را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed