شستشوی ریشه فرش و قالی در منزل

یکی از مشکلاتی که ممکن است در زمان شستشوی فرش ها در منزل به وجود بیاید، زرد شدن ریشه های فرش است. زرد شدن ریشه های فرش باعث می شود که فرش ها ظاهر نامناسبی داشته باشند. اما با استفاده از چند راهکار می توان از زرد شدن ریشه های فرش خودداری نمود. این راهکارها را به همراه نکاتی مفید در زمینه چگونگی شستشوی ریشه فرش در این مقاله آموزش می دهیم.

شستشوی ریشه فرش

شستشوی ریشه فرش با روش هایی مناسب

قبل از اینکه شستشوی ریشه ها را انجام دهید، ابتدا بررسی کنید که ریشه ها چه رنگی شده اند. گاهی اوقات ریشه های فرش به دلایلی که بخشی از مقاله را به توضیح این دلایل اختصاص می دهیم، زرد می شوند. اما گاهی اوقات ممکن است الیاف فرش رنگ دهند و ریشه ها را رنگی کنند. در چنین شرایطی روش های سفید کردن ریشه های فرش با زمانی که ریشه های زرد شده اند، متفاوت است.

ابتدا یک راهکار ساده برای سفید کردن ریشه های زرد شده فرش ها را توضیح می دهیم. در صورتی که مشاهده کردید، ریشه های فرش منزلتان به رنگ زرد درآمده است، ساده ترین راهکار این است که با استفاده از سرکه سفید آن ها را شستشو دهید. شستشوی ریشه فرش با سرکه اقدام مناسبی می باشد که هیچگونه آسیبی نیز به ریشه فرش ها وارد نمی کند. برای انجام این کار مقداری سرکه سفید و یک فرچه را تهیه کنید و به آرامی شستشوی ریشه ها با فرچه و سرکه را انجام دهید.

در نهایت بهتر است که با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب نیز ریشه ها را تمیز کنید. از تماس مستقیم آب با ریشه ها پرهیز کنید. زیرا ممکن است که مجددا ریشه ها زرد شوند. تماس سرکه با سطح فرش نیز مشکلی به وجود نمی آورد. اما از آنجایی که ممکن است فرش بوی سرکه بگیرد، بهتر است دقت داشته باشید که سرکه روی سطح فرش نریزد.

روش دوم

روش دوم هم برای شستشوی ریشه های زرد شده کاربرد دارد و هم ریشه هایی که به دلیل رنگ دهی بافت فرش رنگی شده اند. این روش نیز تقریبا ساده است. برای انجام این روش ابتدا باید شامپو فرش مناسبی را تهیه کنید. از آنجایی که قرار است ریشه ها شستشو داده شوند، استفاده از شوینده های دیگر بلامانع است. به طور مثال می توانید از تاید نیز استفاده کنید.

پس از تهیه شامپو فرش یا هر نوع مایع شوینده دیگر، مقداری از آن را در یک ظرف با کمی آب ترکیب کنید تا غلظت آن کم شود. پس از آماده سازی مایع شوینده مانند روش قبل یک فرچه نیز تهیه کنید. سپس شستشوی ریشه فرش را با استفاده از فرچه و مایع شوینده انجام دهید.

شستشو ریشه ها با فرچه را به آرامی انجام دهید که مایع شوینده روی سطح فرش نریزد. پس از اینکه شستشوی ریشه ها را انجام دادید برای جمع آوری کف های مایع شوینده بهتر است ریشه ها را با آب بشویید. البته در نظر داشته باشید که در نهایت لازم است آب ریشه ها گرفته شود. در غیر این صورت ممکن است ریشه ها زرد شوند.

آبگیری ریشه ها را می توانید با یک دستمال خشک انجام دهید. پس از گرفتن آب ریشه ها اجازه دهید که به آرامی خشک شوند. برای خشک شدن سریع تر ریشه ها می توانید از سشوار نیز استفاده کنید.

روش سوم

روش سوم مناسب شستشو و تمیزکاری ریشه هایی است که رنگی شده اند. این مشکل معمولا برای فرش های دستباف به وجود می آید. زیرا الیاف فرش دستباف ممکن است که در زمان شستشو کمی رنگ دهد. در چنین زمانی ممکن است که ریشه ها رنگی شوند.

برای شستشو و سفید کردن ریشه ها در چنین موقعیتی می توانید از وایتکس استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از وایتکس برای شستشوی ریشه فرش به دقت زیادی احتیاج دارد. زیرا در صورتی که وایتکس با سطح فرش تماس داشته باشد، ممکن است که فرش دچار لکه شود.

لکه هایی که با وایتکس به وجود بیایند به هیچ عنوان پاک نمی شوند. به همین دلیل در زمان استفاده از وایتکس دقت زیادی به خرج دهید. بهتر است که وایتکس را داخل یک ظرف بریزید و سپس به آرامی فرچه را به آن آغشته و ریشه ها را تمیز کنید. در صورتی که فرچه بیش از اندازه به وایتکس آغشته شده باشد، ممکن است وایتکس روی سطح فرش بریزد و آن را خراب کند.

چگونگی شستشوی ریشه فرش ها

جلوگیری از لک شدن ریشه فرش

به طور کلی بهتر است که از لک گرفتن و کثیف شدن ریشه های فرش جلوگیری کنید که مجبور به شستشوی ریشه فرش نشوید. علاوه بر این جلوگیری از لک گرفتن ریشه ها با پوشاندن آن ها منجر به زیبایی بیشتر فرش می شود. اولین روش این است که با استفاده از چسب ریشه ها را بپوشانید. چسب زدن ریشه ها باعث می شود که ریشه ها تمیز و سفید بمانند و فرش نیز مرتب تر به نظر برسد.

راه حل دیگری نیز برای پوشاندن ریشه های فرش وجود دارد. در صورتی که تمایلی به چسب زدن ریشه های فرش ندارید، بهتر است که از کاور استفاده کنید. می توان گفت که این کاورها نسبت به چسب ها زیبایی بیشتری برای فرش به ارمغان می آورند. بنابراین این روش نیز اقدامی مناسب جهت پوشاندن و جلوگیری از لک گرفتن ریشه ها می باشد.

راه حل سومی نیز برای پوشاندن ریشه ها و جلوگیری از کثیف شدن آن ها وجود دارد. این روش دوختن ریشه ها با استفاده از یک پارچه به قسمت زیرین فرش می باشد. این روش چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما بد نیست که از آن نیز آگاهی داشته باشید. انجام این روش بدین گونه است که پارچه های مناسبی را تهیه کنید و با دوختن ریشه ها به پارچه در قسمت زیرین فرش ریشه ها را داخل آن پنهان کنید.

جمع بندی

چگونگی شستشوی ریشه یکی از چالش هایی است که افراد زیادی در زمان شستشوی فرش های خود با آن درگیر می شوند.  زیرا ممکن است که ریشه ها سفیدی خود را از دست دهند. اما با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله توضیح داده شد همچنین می توانید خدمات قالیشویی استفاده کنید و شستشوی ریشه فرش و سفید کردن آن ها امکان پذیر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed