شستشوی فرش با مواد شیمیایی برای پاک شدن لکه

فرش ها جزو وسایل کاربردی منازل هستند که به دلیل استفاده مداوم افراد خانه ممکن است که لکه هایی روی سطحشان ایجاد شود. گاهی اوقات این لکه ها به راحتی و با استفاده از شامپو فرش تمیز نمی شوند. در شرایطی شستشوی فرش برای پاک کردن لکه نیازمند مواد شیمیایی می باشد.

اما این مواد شیمیایی چگونه باید تهیه شوند؟ این مواد شیمیایی برای پاک کردن چه لکه هایی مناسب و کاربردی می باشند؟ در ادامه می توانید با این ترکیبات شیمیایی آشنا و از کاربردهایی که دارند، مطلع شوید.

شستشوی فرش با مواد شیمیایی

شستشوی فرش برای پاک کردن لکه چگونه انجام می شود؟

در صورتی که تمایل به شستشوی تمام سطح فرش منزلتان را ندارید، می توانید آن را لکه گیری کنید. افراد زیادی عمل لکه گیری را در منزلشان انجام می دهند. بهتر است بدانید در صورتی که لکه ها عمیق باشند، ممکن است مجبور باشید از قالیشویی کمک بگیرید.

اما لکه های سطحی و کوچک را در خانه نیز می توانید از بین برده و شستشو دهید. عمل لکه گیری فرش ها را باید با استفاده از ترکیبات خاصی انجام دهید. این ترکیبات به چند دسته تقسیم می شوند. ترکیباتی که برای رفع لکه های فرش های ماشینی مورد استفاده قرار می گیرند، برای رفع لکه های فرش دستباف قابل استفاده نیستند.

در صورتی که فرش شما دستباف است و دچار لکه های زیادی شده است، بهتر است که برای رفع لکه ها و شستشوی این لکه ها از قالیشویی کمک بگیرید. زیرا بافت فرش دستباف ظریف می باشد و بر اثر تماس با ترکیبات شیمیایی ممکن است، صدمه ببیند. شستشوی فرش برای پاک کردن لکه با ترکیباتی که در ادامه معرفی می شوند، امکان پذیر است. البته قبل از انتخاب هر کدام از این ترکیبات بهتر است که مواردی در نظر گرفته شود.

فاکتورهایی که در زمان استفاده از ترکیبات شیمیایی برای رفع لکه فرش باید به آن ها توجه نمود

همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، پاک کردن لکه های فرش دستباف با فرش ماشین بافت متفاوت است. دلیل این تفاوت مربوط به نوع بافت هرکدام از این فرش ها و همچنین الیاف آن ها است. بنابراین طبیعی است که تمام ترکیبات شیمیایی برای رفع لکه های فرش ها کاربردی نباشند. زیرا کیفیت الیافی که در بافت فرش دستباف مورد استفاده قرار می گیرد با فرش ماشین بافت متفاوت است.

علاوه بر نوع بافت، لکه ها نیز انواع مختلفی دارند. به طور مثال ترکیباتی که برای رفع لکه های لوازم آرایش مورد استفاده قرار می گیرند با ترکیباتی که برای رفع لکه هایی مانند لکه چسب مورد استفاده قرار می گیرند، تفاوت دارند. بنابراین قبل از تهیه هر نوع ترکیباتی جهت شستشوی فرش برای پاک کردن لکه لازم است که به موارد گفته شده توجه داشته باشید.

ترکیبات شیمیایی و خانگی برای شستشوی فرش و رفع لکه فرش

برخی از لکه ها با استفاده از ترکیبات موجود در خانه نیز قابل شستشو هستند. برخی دیگر نیز برای اینکه کامل از بین بروند به ترکیبات شیمیایی احتیاج دارند. به طور مثال سرکه جزو بهترین ترکیبات خانگی برای رفع لکه فرش می باشد. اما سرکه برای رفع کدام لکه ها مورد استفاده قرار می گیرد و چه کاربردی دارد؟ لازم است بدانید که سرکه برای پاک کردن لکه هایی که روی فرش ماشین بافت ایجاد شده اند، مناسب است.

بنابراین در صورتی که فرش شما دستباف است، استفاده از سرکه برای رفع لکه های آن بی فایده است. زمانی که روی فرش ماشین بافت شما لکه هایی بر اثر چربی به وجود آمده است، بهتر است که از سرکه سفید استفاده کنید. بدین گونه که سرکه سفید را با مقدار کمی آب ترکیب و از آن به عنوان شامپو فرش استفاده کنید. شستشوی فرش برای پاک کردن لکه با استفاده از سرکه معمولا نتیجه می دهد.

سرکه برای تمیزکاری و رفع لکه های میوه نیز کاربردی می باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است فرش بر اثر ریختن شربت دچار لکه شود. به طور مثال شربت آلبالو می تواند لکه های زیادی روی سطح فرش به وجود بیاورد. لکه های شربت آلبالو بسیار پررنگ هستند. به همین دلیل تمیزکاری آن ها ممکن است دشوار باشد. اما با استفاده از سرکه این لکه تقریبا پاک می شود. در نهایت برای اینکه بوی سرکه را از بین ببرید، می توانید محل لکه را با شامپو فرش تمیز کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین نیز برای رفع لکه های فرش در خانه ماده مناسبی است. البته برای پاک شدن لکه ها بهتر است که از جوش شیرین به تنهایی استفاده نکنید. زیرا استفاده تنها از این ماده نتیجه ای نخواهد داشت. بنابراین برای اثربخشی بیشتر جوش شیرین لازم است که آن را با محلول دیگری ترکیب کنید. با این محلول در بخش قبلی آشنا شدید. منظور از این محلول همان سرکه است. برای رفع لکه های پر رنگ و بزرگ می توانید از این ترکیب استفاده کنید. جوش شیرین و سرکه مطمئنا می توانند اثر بخشی فوق العاده ای داشته و لکه فرش های رنگ روشن را از بین ببرند.

اما علاوه بر سرکه، جوش شیرین می تواند با ماده دیگری نیز ترکیب شود. منظور از این ماده نوعی ماده پودری است. نام این پودر بوراکس است. این پودر را می توانید از فروشگاه هایی که به فروش لوازم شوینده می پردازند، تهیه کنید. پس از تهیه این پودر آن را به مقدار مساوی با جوش شیرین ترکیب کنید.

اکنون می توانید از این ترکیب جهت شستشوی فرش برای پاک کردن لکه استفاده و نتیجه آن را مشاهده کنید. اما پودر دیگری نیز وجود دارد که قابل ترکیب با جوش شیرین می باشد. این پودر نیز تالک نام دارد. اگر به هر دلیلی نتوانستید پودر بوراکس را تهیه کنید یا اینکه استفاده از این پودر نتیجه ای نداشت، بهتر است که پودر تالک را نیز امتحان کنید.

شستشوی کلی فرش ها با شوینده های شیمیایی

بهترین ترکیب برای رفع لکه چربی

علاوه بر سرکه برای رفع لکه چربی می توانید از ماده دیگری نیز استفاده کنید. این ماده پراکسید هیدروژن نام دارد. اگر تمایل به استفاده از این ترکیب را دارید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • هرگز از پراکسید هیدروژن به تنهایی استفاده نکنید. زیرا ممکن است نتیجه ای نداشته باشد. برای اثربخشی بیشتر پراکسید هیدروژن و جلوگیری از آسیب رساندن آن به فرش بهتر است که آن را با آب ترکیب کنید.
  • مقدار آب 3 برابر مقدار پراکسید هیدروژن باشد.
  • دمای آب سرد نباشد.

پس از رعایت این نکات و تهیه ترکیب به دست آمده و آغشته نمودن لکه های چربی با این ترکیب، می توانید تمامی لکه ها را از روی فرش منزلتان رفع کنید.

ترکیبی دیگر برای رفع و شستشوی لکه چربی

برای رفع و شستشوی لکه های چربی راهکار دیگری نیز وجود دارد. البته این راهکار در صورتی جواب می دهد که لکه چربی تازه باشد و مدت زمان زیادی از به وجود آمدن آن نگذشته باشد. شستشوی فرش برای پاک کردن لکه چربی تازه به وجود آمده با استفاده از مایع ظرفشویی نیز امکان پذیر است. مایع ظرفشویی در هر منزلی یافت می شود. بنابراین استفاده از این روش بسیار آسان است.

اما چگونه باید از مایع ظرفشویی استفاده کنید؟ اول از همه دقت داشته باشید که نباید از مایع ظرفشویی به تنهایی استفاده کنید. بهتر است که آن را با مقداری آب ترکیب و سپس از آن استفاده کنید. یک دستمال یا اسفنج را به مقداری مناسبی از این ترکیب آغشته و سپس لکه ها را با آن تمیز کنید. در صورتی که لکه چربی بزرگ نباشد، این راهکار نتیجه می دهد. در غیر این صورت بهتر است که از روش های قبلی استفاده کنید.

استفاده از استون

ماده دیگری که با استفاد از آن می توانید لکه های روی سطح فرش را رفع کنید، استون است. از استون می توانید برای رفع لکه های لاک یا چسب استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از استون نیز ممکن است به فرش صدمه بزند. بنابراین در صورت استفاده از استون باید به میزان استونی که قصد استفاده از آن را دارید، توجه داشته باشید.

شستشوی فرش برای پاک کردن لکه با استون بهتر است که با استفاده از یک دستمال انجام شود. بدین گونه که دستمال را به استون آغشته و با آن تمیزکاری لکه را انجام دهید. در نظر داشته باشید که نباید دستمال بیش از اندازه به استون آغشته شود. بنابراین استون را کم کم به دستمال اضافه و سپس به آرامی لکه ها را با آن تمیز کنید.

لکه گیری سطح فرش

استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش بهترین شوینده برای شستشوی فرش های خانه می باشد. برخی از لکه ها با استفاده از شامپو فرش ها به آسانی از روی سطح فرش تمیز می شوند. بنابراین گاهی اوقات بهتر است به جای استفاده از ترکیبات خانگی از شامپو فرش استفاده کنید. به طور مثال در صورتی که روی سطح فرش شما لکه هایی ماندن لکه قهوه، لکه غذا و میوه مشاهده می شود، بهتر است که از شامپو فرش استفاده کنید.

نحوه استفاده از شامپو فرش نیز بدین گونه است که باید آن را با مقداری آب ترکیب کنید. زیرا شامپو فرش به تنهایی غلظت زیادی دارد. بنابراین بهتر است که در زمان استفاده از این شامپوها جهت شستشوی فرش برای پاک کردن لکه مقداری از آن را با آب ترکیب کنید.

استفاده از گلیسیرین برای رفع و تمیزکاری لکه های فرش

ماده دیگری که قصد معرفی آن را داریم که نقش موثری بر تمیزکاری و رفع لکه های فرش دارد، گلیسرین است. اما از گلیسیرین نیز نباید به تنهایی استفاده نمود. زیرا نه تنها نتیجه ای ندارد، بلکه ممکن است بافت فرش نیز آسیب ببیند. بنابراین قبل استفاده از گلیسیرین ابتدا ظرفی را تهیه و مقداری سرکه و آب را با هم ترکیب کنید. پس از انجام این کار به محلولی که تهیه کرده اید، کمی شوینده شیمیایی نیز اضافه کنید.

این شوینده می تواند مایع ظرفشویی باشد. زیرا مایع ظرفشویی به تنهایی نیز برای رفع لکه های فرش مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در صورتی که با گلیسرین و سرکه ترکیب شود، اثربخشی آن چند برابر می شود. ترکیب به دست آمده برای رفع و تمیزکاری تمامی لکه ها از روی فرش مناسب است.

اما در صورتی که فرش به دلیل ریزش خاکستر سیگار یا تنباکو دچار لکه شده باشد، ترکیب معرفی شده کاربردی خواهد بود. در صورت استفاده از این ترکیب دقت داشته باشید که این ترکیب با پوست شما تماس نداشته باشد. همچنین تمیزکاری لکه ها با این ترکیب را به صورت آرام آرام انجام دهید.

آمونیاک

زمانی که قصد شستشوی فرش برای پاک کردن لکه ها را دارید، می توانید از آمونیاک نیز استفاده کنید. آمونیاک به عنوان ماده ای مناسب برای شستشو و رفع لکه ها از روی فرش محسوب می شود. اما همانند سرکه، جوش شیرین و سایر ترکیباتی که معرفی کردیم، آمونیاک نیز نباید به تنهایی برای رفع و تمیزکاری لکه های فرش مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین قبل از استفاده از آمونیاک آن را با مقداری آب ترکیب کنید. سپس مانند ترکیبات قبلی با استفاده از یک اسفنج از این محلول برای رفع لکه ها استفاده کنید.

استفاده از محلول سفید کننده اکسیژن

محلول دیگری نیز برای تمیزکاری و شستشوی فرش برای پاک کردن لکه های موجود روی سطح آن مورد استفاده قرار می گیرد، این محلول سفید کننده اکسیژن است. البته از این محلول آنچنان استفاده نمی شود. زیرا ممکن است باعث از بین بردن رنگ فرش و صدمه به بافت آن شود.

بنابراین در صورتی که سطح فرش دچار لکه های رنگی مانند لکه حاصل از ریزش زعفران کثیف شده باشد، این محلول کاربرد دارد. مانند ترکیبات پیشین این محلول را نیز قبل از استفاده با مقداری آب ترکیب کنید. در نهایت لکه های زعفران را با استفاده از این ترکیب تمیز کنید.

تاثیر مواد شیمیایی بر رفع لکه های فرش

استفاده از ماست برای رفع لکه های فرش

در مواقعی ممکن است که سطح فرش با جوهر کثیف شده و جوهر لکه های زیادی را روی سطح فرش به وجود آورده باشد. جوهر جزو لکه هایی است که تمیز کردن آن تقریبا دشوار است. توجه داشته باشید در صورتی که لکه جوهر هنوز مرطوب است، هیچ اقدامی انجام ندهید.

زیرا ممکن است لکه جوهر روی سطح فرش پخش شود. بنابراین ابتدا مقدار اضافی جوهر را از روی سطح فرش جمع آوری و سپس نسبت به تمیزکاری لکه آن اقدام کنید. حال برای تمیز کردن این لکه می توانید از ماست استفاده کنید. مقداری از ماست را روی لکه های جوهر ریخته و اجازه دهید مدت زمانی روی لکه بماند. در نهایت ماست را جمع آوری و با استفاده از سرکه یا شامپو فرش محل لکه را ضد عفونی کنید.

خلاصه مطلب

شستشوی فرش برای پاک کردن لکه با چند روش قابل انجام است که در این مطلب به معرفی و توضیح این روش ها پرداخته شد. قبل از استفاده از هرکدام از این روش ها به بافت و کیفیت فرش ها توجه داشته باشید و توصیه می شود که همیشه برای جمع آوری مایع از روی سطح فرش از پارچه استفاده کنید که رطوبت را جذب کند.

به علاوه در صورتی که قصد استفاده از شوینده های شیمیایی را دارید، درصد قلیایی بودن آن را بررسی کنید. زیرا استفاده از شوینده های قلیایی برای شستشو فرش ها به خصوص فرش دستباف توصیه نمی شود.

همچنین میتوانید از خدمات قالیشویی سفارش دهید قالیشویی اصیل میتواند فرش های شما را با بالاترین کیفیت تمیز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed