شستشوی فرش به روش سنتی چگونه انجام می شود؟

شستشوی فرش به روش سنتی یکی از روش های مناسب برای شستشوی فرش و قالی به منظور حفظ نظافت آن ها و زیبایی دکوراسیون داخلی می باشد. در این روش با توجه به مواد طبیعی و مواد شوینده ملایم فرش ‌ها شسته و تمیز می ‌شوند. این مقاله به بررسی مراحل قالیشویی به سبک سنتی می‌پردازد. آموزش ها و نکات گفته شده در این مقاله می تواند برایتان مفید و کاربردی باشد. لذا توصیه می شود که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جارو زدن قبل از قالیشویی

مراحل شستشوی فرش به روش سنتی

اولین مرحله آماده سازی فرش ها برای شستشو است. درصورتی که امکان پهن کردن فرش در فضای باز وجود دارد، بهترین کار پهن کردن فرش در فضای باز است. اما اگر به هر دلیلی امکان پهن کردن فرش در فضای باز وجود ندارد، می‌ توانید از فضای داخلی با تهویه مناسب استفاده نمایید.

این کار باعث می‌ شود هوا به خوبی در اطراف فرش جریان داشته باشد و رطوبت به سرعت از فرش خشک شود. انتخاب مکان و تهویه مناسب از عواملی است که در حفظ بافت و کیفیت فرش در فرآیند شستشو نقش مهمی دارد.

پس از انجام این کار سطح فرش را به خوبی جارو بزنید. جارو زدن باید به نحوی انجام شود که تمامی گرد و غبار و ذرات ریز و درشت از روی فرش تمیز شوند. بنابراین مرحله جارو زدن فرش را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

آماده‌ سازی مواد شستشو

مرحله بعدی در فرآیند شستشوی فرش به روش سنتی مرتبط با تهیه محلول شستشوی مناسب است. برای این منظور، مواد شوینده ملایم را با آب گرم ترکیب کنید. مهم است که مواد شوینده انتخاب شده، با بافت فرش و همخوانی داشته باشد تا اثرات منفی روی آنها نداشته باشد. در نظر داشته باشید که مواد شوینده انتخابی باید ملایم و مناسب باشند تا به طور اثربخش فرش را تمیز کنند و به همزمان حفظ بافت و جلوه اصلی آن را تضمین کنند.

در صورتی که فرش شما از جنس پشم یا ابریشم باشد، استفاده از مواد شوینده ملایم و مناسب اهمیت زیادی دارد. از آنجا که بافت این فرش ‌ها معمولاً ظریف و حساس است، انتخاب مواد شوینده مناسب می‌ تواند به حفظ و جلوه اصلی فرش شما کمک کند.

شستشوی فرش

پس از تهیه محلول شوینده برای شستشوی فرش به روش سنتی، مرحله بعدی شامل پخش این محلول روی سطح فرش است. ابتدا مواد شوینده را بر روی فرش پخش کرده و سپس با استفاده از اسفنج یا برس نرم، به طور دقیق و ملایم بافت فرش را تمیز کنید. این مرحله مهم است زیرا به شما امکان می‌ دهد ذرات آلودگی و گرد و غبار را از بافت فرش تمیز کنید.

بهتر است دقیقاً مطابق با دستورالعمل مواد شوینده عمل کرده و مقدار مناسبی از محلول را روی فرش پخش کنید. همچنین از فرچه یا برس نرمی استفاده کنید تا به طور ملایم بافت فرش را تمیز کنید. توصیه می ‌شود قبل از انجام این مرحله، روی یک قسمت کوچک و پنهانی از فرش تست انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که مواد شوینده به بافت آسیب نمی‌ رسانند و رنگ‌ ها ثابت می‌ مانند.

آبکشی

پس از انجام مرحله شستشو با مواد شوینده مرحله بعدی شامل آبکشی دقیق و کامل از فرش است. برای انجام این کار از آب تمیز و سرد استفاده کنید. فرش را با دقت آبکشی کنید تا مواد شوینده به طور کامل از بافت فرش خارج شود. این مرحله بسیار مهم است زیرا از اطمینان حاصل می ‌شود که هیچ مواد شوینده در فرش باقی نمانده و فرش خشک می ‌شود.

حتماً از آب سرد استفاده کنید، زیرا آب گرم ممکن است باعث اثرات غیرمطلوب روی بافت فرش یا تغییر رنگ‌ ها شود. با دقت و به‌ طور کامل فرش را آبکشی کنید تا هیچ مواد شوینده باقی نمانده و فرش کاملا تمیز شود.

خشک کردن فرش

پس از آبکشی دقیق، مرحله بعدی شامل خشک ‌کردن فرش است. برای خشک‌ کردن فرش بهتر است از روش‌ های طبیعی استفاده کنید. ابتدا فرش را به‌ طور طبیعی و در آفتاب قرار داده یا در محیطی با تهویه خوب قرار دهید. این کار به تخلیه رطوبت فرش کمک می‌ کند.

اگر فرش در فضای باز قرار دارد، مطمئن شوید که از آفتاب مستقیم بر سطح فرش تماس ندارد. این اقدامات باعث خشک‌ شدن بهتر فرش می شود و به حفظ بافت و کیفیت فرش شما کمک خواهد کرد. همچنین، تا زمانی که فرش به طور کامل خشک نشده است، بهتر است از قرار دادن مبلمان یا اجسام سنگین بر روی آن خودداری کنید تا بافت آن تحت فشار قرار نگیرد.

شستشوی فرش به روش سنتی

نکات مهم

در شستشوی فرش به روش سنتی، توجه به نکات مهم می ‌تواند به حفظ و دوام فرش کمک کند. در ادامه، تعدادی از این نکات را برای ذکر می‌کنیم:

  • مطمئن شوید که مواد شوینده مورد استفاده با بافت و جنس فرش شما سازگاری دارد تا باعث آسیب به بافت نشود.
  • قبل از شروع به شستشوی کامل روی یک قسمت پنهانی از فرش تست کوچکی انجام دهید تا مطمئن شوید که مواد شوینده با بافت و رنگ‌ فرش همخوانی دارند.
  • هنگام تمیز کردن بافت فرش با فرچه یا برس نرم، از حرکات ملایم و دقیق استفاده کنید تا بافت فرش صدمه نبینند.
  • مطمئن شوید که فرش به طور کامل و با دقت آبکشی شده تا مواد شوینده به طور کامل از آن خارج شود.
  • از خشک ‌کردن طبیعی با استفاده از آفتاب یا محیط با تهویه خوب استفاده کنید تا رطوبت از بافت فرش به طور کامل تخلیه شود.
  • در هنگام قرار دادن فرش در محل مورد نظر، از استفاده از زیرانداز یا پایه‌های مخصوص فرش برای جلوگیری از تماس مستقیم با سطح زمین استفاده کنید.
  • همیشه دستورالعمل‌ ها و راهنمایی ‌های تولید کننده فرش و مواد شوینده را به دقت مطالعه و رعایت کنید.

با رعایت این نکات مهم می ‌توانید شستشوی فرش به روش سنتی را با بهترین روش ها انجام داده و از زیبایی و دوام آنها لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed