شستشوی فرش یا قالی آشپزخانه

شستشوی فرش و قالی آشپزخانه

از آنجایی که فرش ها انواع مختلفی دارند، معمولا افراد زیادی در هر کدام یک از قسمت های خانه از فرش های متنوعی استفاده می کنند.

به طور مثال فرشی که برای آشپزخانه تهیه می کنند با فرش پذیرایی و اتاق خواب ها متفاوت است. به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفتیم که به بررسی فرش آشپزخانه و نحوه شستشوی آن بپردازیم.

کسب اطلاعات در زمینه شستشوی فرش آشپزخانه مطمئنا برای تمام افرادی که قصد شستشوی فرش های منزلشان جدا از قالیشویی را دارند، می تواند مفید باشد.

چگونگی شستشوی فرش آشپزخانه

شستشوی فرش آشپزخانه چگونه باید انجام شود؟

در حقیقت شستشو و تمیزکاری فرش آشپزخانه نیز مانند فرش های دیگر انجام می شود. اما برای اینکه انجام این کار برایتان آسان باشد، بهتر است که از نکاتی آگاه شوید.

در ابتدا بهتر است با ویژگی های فرش آشپزخانه و مهم ترین نکات مربوط به آن آشنا شوید و سپس با روش های شستشوی قالی آشپزخانه.

فرش های مناسب برای استفاده در دکوراسیون آشپزخانه

فرش هایی که برای آشپزخانه ها استفاده می شوند به 3 دسته تقسیم می شوند. دسته اول فرش های مدرن هستند. این فرش ها در دکوراسیون قسمت های دیگر خانه مانند دکوراسیون پذیرایی و اتاق خواب نیز قابل استفاده هستند.

طراحی ظاهری این فرش ها تقریبا ساده است و معمولا 3 یا 4 رنگ متفاوت در بافت آن ها مشاهده می شود. شستشوی فرش آشپزخانه مدرن معمولا کمتر از فرش های دیگر انجام می شود.

زیرا در این فرش ها چندین رنگ مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که همین مورد باعث می شود لکه ها آنچنان قابل مشاهده نباشند.

فرش های مدرن اندازه های مختلفی دارند که مشتریان برای آشپزخانه معمولا 9 متری یا قالیچه های آن ها را خریداری می شود.

دومین فرشی که برای آشپزخانه ها خریداری می شود، فرش تک رنگ ساده است. این فرش ها نیز در دسته بندی فرش های مدرن قرار می گیرند.

روی سطح این فرش ها هیچ گونه طرح بندی به خصوصی مشاهده نمی شود و کاملا تک رنگ هستند. افرادی که علاقه زیادی به دکوراسیون های ساده دارند این مدل فرش ها را خریداری می کنند.

در صورتی که قصد خریداری این فرش ها را دارید، بهتر است که رنگ آن را با رنگ مبلمان و دیگر وسایل منزلتان ست کنید.

سومین فرش هایی که برای استفاده در دکوراسیون آشپزخانه مناسب می باشند نیز فرش های فانتزی هستند. همانطور که از نام این فرش ها مشخص است، طراحی این فرش ها فانتزی می باشد.

به عبارت دیگر روی سطح این فرش ها طرح های فانتزی مشاهده می شود. استفاده از این فرش ها در دکوراسیونی که با سبک فانتزی طراحی شده است، زیبایی آشپزخانه را بیشتر می کند.

هرکدام یک از فرش های معرفی شده ابعاد مختلفی دارند. انتخاب ابعاد هرکدام از فرش ها به متراژ آشپزخانه و سپس علاقه هر فرد بستگی دارد.

اما به طور کلی شستشوی فرش آشپزخانه کوچک آسان تر از فرش های بزرگ است. هر اندازه که فرش کوچک تر باشد شستشوی آن زمان کمتری می برد.

البته ابعاد فرش باید به اندازه ای باشد که باعث زیبایی دکوراسیون آشپزخانه شود و همچنین جوابگوی نیاز افراد خانه باشد.

مراحل شستشوی فرش و قالی آشپزخانه

در صورتی که فرش آشپزخانه شما دارای لکه های زیادی می باشد و سطح آن کدر و آلوده شده است، بهتر است که آن را بشویید.

حال در زمان شستشوی فرش ها لازم است که چند مورد را در نظر داشته باشید. قبل از انجام هرکاری سطح فرش را به خوبی جارو بزنید که هرگونه گرد و خاک از روی آن جمع شود.

به یاد داشته باشید که جمع آوری گرد و خاک از روی سطح فرش قبل از شستشوی آن باعث می شود که تمیزکاری فرش بهتر انجام شود و سایه های سیاه روی فرش به وجود نیاید.

در مرحله بعدی شستشوی فرش آشپزخانه را باید با توجه به جنس و کیفیت آن ها با روش های مخصوصی انجام دهید. در بخش های بعدی چگونگی شستشوی چند مدل از پرطرفدارترین فرش های آشپزخانه را آموزش می دهیم.

فرش آشپزخانه ماشین بافت

در صورتی که فرش آشپزخانه شما ماشین بافت است، شستشوی آن را می توانید با چند روش انجام دهید. شستشوی فرش های ماشین بافت تقریبا آسان است و قوانین خاصی ندارد.

اولین روش شستشوی فرش با شوینده های شیمیایی همچون شامپو فرش می باشد. در صورتی که روی سطح فرش آشپزخانه شما لکه های زیادی ایجاد شده است، می توانید لکه های موجود روی سطح آن را با استفاده از شامپو فرش تمیز کنید.

دقت داشته باشید که شامپو فرش حتما از نوع خنثی باشد. استفاده از شامپو فرش های خنثی باعث جلوگیری از آسیب دیدن الیاف فرش می شود.

پس از اینکه شستشو و لکه گیری فرش ها را با شامپو فرش انجام دادید در زمان آبکشی فرش دقت داشته باشید که آبکشی سطح فرش به خوبی انجام شود و آب اضافی در داخل الیاف آن باقی نماند.

زیرا این مورد ممکن است منجر به زرد شدن ریشه های فرش شود. بنابراین مرحله آخر شستشوی فرش ها آبکشی و در نهایت آبگیری سطح فرش می باشد.

مراحل صحیح شستشوی فرش آشپزخانه

استفاده از شوینده های خانگی

روش دیگری نیز برای شستشوی فرش های ماشین بافت وجود دارد. در این روش نباید از شوینده های شیمیایی استفاده کنید.

فرش های ماشین بافت در این روش با استفاده از شوینده های خانگی شستشو داده می شود. برای شستشوی فرش آشپزخانه با این روش ابتدا بررسی کنید که سطح فرش تا چه اندازه آلوده شده است.

در صورتی که تنها روی برخی از قسمت های فرش لکه هایی به صورت سطحی ایجاد شده است، بهتر است که از شستشوی کلی فرش ها پرهیز کنید.

در چنین شرایطی تنها رفع لکه ها و ضدعفونی قسمت های آلوده شده کفایت می کند. حال محلول شوینده خانگی چیست و چگونه تهیه می شود؟

برای تهیه این محلول کافیست که سرکه سفید را خریداری و در یک ظرف مناسب با جوش شیرین ترکیب کنید. محلولی که حاصل می شود به عنوان سفیدکننده و پاک کننده ای کاربردی برای تمیزکاری سطح فرش می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

پس از رفع لکه ها از روی سطح فرش با استفاده از این محلول، آن را در محیط مناسبی قرار دهید تا کاملا خشک شده و سپس از آن استفاده کنید.

فرش دستباف

در صورتی که فرش آشپزخانه از نوع دستباف است، لازم است که شستشوی آن را نیز با نکات خاصی انجام دهید. مهم ترین نکاتی که لازم است در زمان شستشوی فرش آشپزخانه دستباف در نظر داشته باشید به شرح زیر می باشد:

  • همانطور که پیش از شستشوی فرش ماشین بافت لازم است که سطح آن را جارو بزنید، در مورد فرش های دستباف نیز لازم است به همین شیوه عمل کنید. پس از جارو زدن سطح فرش آشپزخانه دستباف می توانید مراحل بعدی مربوط به شستشوی فرش را انجام دهید.
  • سعی کنید که شستشوی فرش دستباف را روی سطح صاف انجام ندهید. زیرا ممکن است مرحله آبکشی فرش به خوبی انجام نشود. بنابراین فرش دستباف را در مکانی شستشوی دهید که اول از همه هوای آزاد در آن جریان داشته باشد و زمین آن نیز کاملا صاف نباشد. توجه به این 2 نکته باعث می شود که شستشوی فرش شما بهتر و همچنین راحت تر انجام شود.
  • در صورتی که قصد دارید فرش دستباف خود را با شامپو فرش بشویید، حتما شامپویی را تهیه کنید که کاملا خنثی و مناسب فرش شما باشد. توجه داشته باشید که شستشوی لکه ها از روی فرش باید با استفاده از برس مخصوص فرش دستباف انجام شود. در صورتی که شستشو و تمیزکاری لکه ها را با فرچه های زبر انجام دهید، مطمئنا الیاف فرش دستباف شما آسیب می بیند.
  • برای استفاده از شامپو فرش ابتدا سطح فرش را کاملا مرطوب کنید. سپس با استفاده از برس مخصوص شستشو و تمیزکاری لکه ها با شامپو فرش را انجام دهید. دقت داشته باشید که شستشوی سطح فرش باید به آرامی و با حوصله انجام گیرد.
  • پس از اینکه شستشوی فرش آشپزخانه و لکه گیری آن انجام شد، نوبت به مرحله آخر یعنی آبکشی سطح فرش دستباف می رسد. لازم به ذکر است که آبکشی سطح فرش نیز لازم است که با استفاده از برس مخصوص انجام گیرد. زیرا در صورتی که آبگیری فرش دستباف به خوبی انجام نشود، فرش دستباف ممکن است که بوی نامطبوعی بگیرد و کدر شود. بنابراین در زمان آبکشی فرش با استفاده از برس مخصوص آبگیری سطح آن را نیز انجام دهید.
  • فرش های دستباف نیز مانند فرش های ماشین بافت علاوه بر شامپو فرش با سرکه نیز قابل شستشو هستند. البته سرکه ها لکه ها عمیق و پررنگ را از بین نمی برند. بنابراین در صورتی که سطح فرش کدر شده است یا زمانی که قصد ضدعفونی سطح فرش را دارید، می توانید از سرکه استفاده کنید. برای اینکه فرش بوی سرکه نگیرد در مرحله آخر شستشوی فرش آشپزخانه آبکشی فرش را نیز انجام دهید.
  • خشک شدن فرش های دستباف بهتر است که در هوای آزاد انجام شود. اما در صورتی که منزل حیاط ندارد و مکان مناسبی برای خشک کردن فرش دستباف خود ندارید، بهتر است که فرش را با استفاده از وسایل گرمایشی خشک کنید. مرطوب ماندن طولانی مدت فرش دستباف آن هم در منزل باعث به وجود آمدن کپک روی سطح فرش می شود.

چند نکته مهم و قابل توجه در ارتباط با شستشوی قالی آشپزخانه در منزل

اولین نکته مهمی که بهتر است در زمان شستشوی قالی دستباف یا ماشین بافت به آن توجه داشته باشید این است که آن ها را روی یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شوند.

زیرا یکی از دلایلی که منجر به زرد شدن ریشه های فرش می شود این است که فرش روی سطح بلند و شیب دار قرار می گیرد.

این عمل باعث می شود که آبی در الیاف فرش جمع آوری شده به سطح ریشه ها حرکت کند. در نهایت نیز این مورد باعث می شود که ریشه ها زرد و کدر شوند.

تمیزکاری و لکه گیری فرش آشپزخانه

بنابراین در زمان شستشوی فرش آشپزخانه در منزل به این نکته مهم توجه داشته باشید.

نکته دوم

در صورتی که فرش ها را در حیاط یا تراس قرار می دهید تا خشک شوند، دقت داشته باشید که فرش در قسمتی قرار داده شود که دارای سایه بان باشد.

زیرا نور آفتاب می تواند باعث رنگ پریدگی سطح فرش شود. همچنین در داخل خانه نیز فرش ها نباید با بخاری یا سایر وسایل گرمایشی تماس مستقیم داشته باشند.

بنابراین انتخاب مکان مناسب برای خشک کردن فرش ها نیز نقش مهمی بر نگهداری و مراقبت از سطح فرش ها دارد.

نکته سوم

در صورتی که سطح فرش با رنگ یا مواد آرایشی لک گرفته است، شستشوی آن را پس از خشک شدن کامل لکه ها انجام دهید. زیرا مشاهده شده که شستشوی فرش ها در زمان مرطوب بودن لکه ها باعث پخش شدن لکه و آلودگی کلی سطح فرش شده است.

نکته چهارم

در صورتی که فرش آشپزخانه به تعمیر احتیاج دارد، قبلا از شستشوی فرش آشپزخانه ترمیم و رفو آن ها را انجام دهید.

خدمات رفوگری فرش در قالیشویی ها انجام می شود. بنابراین سطح فرش را به خوبی بررسی کنید که در صورت نیاز به ترمیم ابتدا آن را به قالیشویی ببرید تا خدمات مرمت فرش انجام شده و سپس شستشو و لکه گیری آن.

شستشوی قالی آشپزخانه در قالیشویی

در صورتی که به هر دلیلی نمی توانید فرش آشپزخانه خود را در منزلتان بشویید، بهتر است که انجام این کار را به عهده قالیشویی بسپارید.

قالیشویی شستشوی فرش ها را با بهترین روش های ممکن انجام می دهد و از آسیب رسیدن به سطح و بافت فرش نیز جلوگیری می کند.

فرقی نمی کند که فرش آشپزخانه شما از نوع دستباف است یا ماشین بافت. در هر دو صورت قالیشویی شستشوی فرش ها را با اصولی استاندارد انجام می دهد و پس از آبگیری و خشک شدن کامل آن ها فرش ها را به شما تحویل می دهد.

نحوه شستشوی فرش آشپزخانه در قالیشویی

جمع بندی

افراد زیادی در آشپزخانه خود از قالی یا فرش استفاده می کنند. از آنجایی که روزانه در آشپزخانه ها رفت و آمد زیادی انجام می شود، ممکن است که فرش آشپزخانه دچا لکه شود.

به همین دلیل چگونگی شستشوی قالی های دستباف و ماشین بافت آشپزخانه به صورت اصولی و استاندارد در این مطلب توضیح داده شد.

توصیه می شود که در زمان شستشوی فرش و قالی های آشپزخانه خود از نکات گفته شده استفاده نمایید تا فرش هایی تمیز و همچنین سالم داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed