شستن فرش با شامپو

شستن فرش با شامپو

فرش ها معمولا در معرض آلودگی و لک گرفتن هستند. زیرا به طور مداوم و روزانه از آن ها استفاده می شود. به همین دلیل افراد زیادی حداقل سالی یک بار فرش های خود را می شویند.

اما انجام این کار ممکن است باعث صدمه زدن به بافت فرش و کهنه به نظر رسیدن آن شود. بنابراین در صورتی که تنها روی برخی از قسمت های فرش لکه هایی ایجاد شده است، بهتر است که فقط عمل لکه گیری فرش انجام شود.

لکه گیری و شستن فرش با شامپو بهترین راهکار برای تمیزکاری فرش ها می باشد. به همین دلیل در این مطلب قرار است در این باره صحبت کنیم.

شستشوی سطح فرش با شامپو

شستن فرش با شامپو چگونه و با چه نوع شامپوهایی انجام می شود؟

به طور کلی شامپو فرش ها به 2 دسته تقسیم می شوند، شامپو فرش های قلیایی و خنثی. شامپو فرش های قلیایی بسیار شیمیایی هستند.

به همین دلیل ممکن است که به بافت فرش صدمه بزنند. اما قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند. بنابراین افراد زیادی که لکه گیری و تمیزکاری فرش های خود را با هیچ روش دیگری نمی توانند انجام دهند در نهایت مجبور به خرید شامپو فرش قلیایی می شوند.

زیرا خاصیت پاک کنندگی این دسته از شامپو فرش ها به گونه ای است که تمامی لکه ها را از سطح فرش به طور کامل پاک می کنند. به همین دلیل در شرایطی که چاره ای نباشد، معمولا شستن فرش با شامپو قلیایی انجام می شود.

دومین نوع از شامپو فرش ها، شامپوهای خنثی می باشد. این دسته از شامپو فرش ها نسبت به شامپوهای قلیایی استانداردتر می باشند و هیچ گونه آسیبی به سطح فرش نمی رسانند.

به همین دلیل برای شستشوی فرش های دستباف که بافت حساسی دارند، معمولا از این شامپو فرش ها استفاده می کنند.

علاوه بر خاصیت شیمیایی، شامپو فرش ها را از نظر رایحه نیز می توان به 2 دسته تقسیم کرد. شامپوهای بدون بو و بودار.

هردوی این شامپوها از نظر کیفیتی مناسب هستند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. این مورد که شامپو فرش بدون رایحه را انتخاب کنید یا با رایحه به سلیقه خودتان بستگی دارد.

روش استفاده از شامپو فرش

زمانی که قصد شستشوی فرش با شامپو را دارید، لازم است چند مرحله را به ترتیب انجام دهید. مرحله اول این است که سطح فرش را از هرگونه گرد و خاک تمیز کنید که روی سطح آن عاری از هر چیزی باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که شستشوی فرشی که روی سطح آن خورده ریزها و گرد و خاک وجود دارد، ممکن است بدتر منجر به کثیف شدن فرش شود.

پس از انجام این کار لازم است مرحله دوم را انجام دهید. مرحله دوم شستن فرش با شامپو آماده سازی شامپو می باشد. این شامپو را باید رقیق کنید.

شستشوی فرش با شامپوی غلیظ به هیچ عنوان اقدام مناسبی نمی باشد. زیرا ممکن است برای فرش مضر باشد و به علاوه آنچنان کف نکند.

بنابراین اول از همه باید شامپو رقیق شود. حال چگونه باید شامپو را رقیق کنیم؟ این کار را باید با ترکیب کردن شامپو و آب انجام دهید.

البته علاوه بر آب در مواردی می توان شامپو فرش را با مایع های دیگری نیز ترکیب نمود. اما در ابتدا بهتر است که شامپو با آب ترکیب شود.

در صورتی که ترکیب به دست آمده تاثیری بر رفع لکه های فرش نداشت، آن گاه می توان شامپو را با مایع های دیگری نیز به منظور اثربخشی بیشتر شامپو ترکیب نمود. در ادامه به این مورد نیز اشاره هایی می کنیم.

مرحله دوم استفاده از شامپو فرش

مرحله دوم استفاده از شامپو فرشی می باشد که آماده سازی آن را انجام داده اید. شستن فرش با شامپو را باید با یک اسفنج یا پارچه انجام دهید.

توجه داشته باشید که پارچه حتما تمیز باشد. در غیر این صورت ممکن است که فرش را نیز کثیف کند. بنابراین ابتدا یک پارچه تمیز را تهیه کنید و شامپوی آماده شده را به وسیله آن روی لکه ها بزنید.

در نظر داشته باشید که این عمل باید آرام آرام انجام گیرد. زیرا شستشوی سریع و فشار آوردن به فرش باعث می شود که الیاف فرش صدمه ببینند. بنابراین در زمان شستشوی فرش دقت کافی به خرج دهید و این کار را با وسواس تمام انجام دهید.

چگونگی شستشوی فرش با شامپو

مرحله سوم

مرحله سوم نیاز به انجام اقدام خاصی ندارد. زمانی که شستشوی سطح فرش را انجام دادید، بلافاصله سطح فرش را آبکشی نکنید.

زیرا این کار ممکن است باعث جلوگیری از رفع کدری سطح فرش شود. بنابراین پس از اینکه به خوبی شستشوی سطح فرش را انجام دادید بهتر است که اجازه دهید تا کف ها مدت زمانی روی سطح فرش باقی بمانند. به طور مثال 40 دقیقه زمان مناسبی می باشد. پس از گذشت این مدت زمان می توانید آبکشی فرش را انجام دهید.

مرحله آخر

آخرین مرحله شستن فرش با شامپو با روش های اصولی، خشک کردن آن می باشد. خشک کردن سطح فرش در منزل باید به صورت طبیعی انجام شود. زیرا در خانه دستگاه های مخصوص خشک کردن سطح فرش موجود نمی باشد.

معمولا قالیشویی ها دارای چنین فرش هایی می باشند. زمانی که فرش ها در منزل شستشو داده می شوند، باید به طور طبیعی خشک شوند.

اما می توان شرایطی را فراهم آورد که فرش ها به صورت استاندارد خشک شوند. به طور مثال قرار دادن فرش در محیط بسته خانه که نه نوری دارد و نه هوایی در آن جریان دارد، ممکن است نتایج شستن فرش یا شامپو را از بین ببرد.

در این شرایط فرش ها به زمان زیادی احتیاج دارند تا خشک شوند. بنابراین ممکن است که کپک بزنند یا اینکه مجددا کدر و آلوده شوند.

بنابراین برای جلوگیری از این مورد بهتر است که فرش ها در هوای آزاد خشک شوند. در صورتی که در منزلتان فضای مناسبی ندارید که هوای آزادی در آن جریان داشته باشید، می توانید فرش را در کنار پنجره قرار دهید و آن را باز بگذارید.

منظور از شامپو فرش های خانگی چیست؟

با چند ترکیب خانگی می توانید مایع شوینده ای را تهیه کنید که در موارد زیادی به جای شامپو فرش های شیمیایی قابل استفاده می باشد اما در قالیشویی این روند بهتر خواهد بود و به سادگی انجام می شود شما هم میتوانید شتشوی فرش ها را به قالیشویی اصیل بسپارید.

شامپو فرش های خانگی به راحتی و با مواد ساده ای به دست می آیند. البته شستن فرش با شامپو فرش های خانگی مانند شامپوهای شیمیایی تاثیر زیادی بر رفع لکه ها و تمیزکاری فرش ندارند و ممکن است که پس از استفاده از آن ها نیز همچنان مجبور شوید که از شامپو فرش های شیمیایی استفاده کنید.

ساده ترین روش برای تهیه شامپو فرش خانگی این است که از مقداری جوش شیرین را تهیه و سپس با استفاده از سرکه آن را تبدیل به یک شامپو فرش کنید.

جوش شیرین و سرکه هر کدام به تنهایی می توانند به عنوان یک شوینده مورد استفاده قرار گیرند.

اما برای اینکه خاصیتی شبیه به شامپو فرش پیدا کنند، لازم است که با یکدیگر ترکیب شوند تا تاثیرات بیشتری بر رفع لکه ها داشته باشند.

بنابراین با استفاده از این دو شوینده خانگی می توانید یک شامپو فرش تهیه و بسیاری از لکه های پر رنگ فرش را تمیز کنید.

نحوه شستشوی اصولی فرش با شامپو

جمع بندی

شستشوی فرش و قالی ها با شامپو فرش برای افراد زیادی چالش مهمی محسوب می شود. زیرا استفاده نامناسب و غیر اصولی از شامپو فرش ممکن است فرش ها را در معرض آسیب قرار دهد. به همین دلیل چگونگی استفاده از شامپو فرش برای شستشوی فرش ها در این مطلب توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed