مهم ترین نکات شستشوی فرش دستباف

مهم ترین نکات شستشوی فرش دستباف

شستشوی فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی به وسواس و دقت بیشتری احتیاج دارد. زیرا  فرش های دستباف از فرش های ماشینی ظریف تر هستند. بنابراین اگر در زمان شستشوی آن ها دقت کافی به خرج ندهید، ممکن است فرش های شما آسیب ببینند. به همین دلیل در این مقاله قرار است که نکات مهم در ارتباط با چگونگی شستشوی فرش هایی که با دست بافته شده اند را توضیح دهیم. اگر دارای فرش دستباف هستید، این مطلب را مطالعه کنید.

مراحل شستشوی فرش دستباف

در صورتی که تمایل دارید فرش های دستباف خود را در منزلتان شستشو دهید، لازم است مراحلی را انجام دهید. اولین مرحله مهمی که لازم است در زمان شستشوی فرش ها انجام دهید، جارو زدن فرش ها است. قبل از اینکه شستشوی فرش های دستباف خود را شروع کنید، حتما آن ها را جارو بزنید.

چگونگی شستشوی فرش دستباف

شستشوی فرش هایی که دارای گرد و غبار زیادی هستند به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا ممکن است مشکلاتی را در زمان شستشوی فرش ها به وجود بیاورد. بنابراین ابتدا فرش را جارو بزنید که تمامی خرده ریزها و همچنین گرد و غبارها به طور کامل از سطح فرش جمع آوری شوند.

تهیه وسایل مناسب برای شستشوی فرش

مهم ترین وسایلی که لازم است برای شستشوی فرش دستباف در منزلتان تهیه کنید، شامپو فرش استاندارد و همچنین اسفنج یا فرچه برای استفاده از شامپو می باشد. منظور از شامپو فرش مناسب، شامپویی است که به بافت فرش دستباف صدمه ای نزند.

به طور مثال برای شستشوی فرش های ماشینی از شامپو فرش هایی که خاصیت قلیایی دارند، استفاده می کنند. این شامپوها تنها برای شستشوی فرش های ماشینی مناسب هستند. به یاد داشته باشید که چنین شامپوهایی به شدت می توانند به فرش های دستباف صدمه بزنند. بنابراین برای فرش های دستباف باید از شوینده هایی استفاده کنید که استاندارد و بدون خاصیت قلیایی باشند.

اما علاوه بر شامپو فرش، برای شستشوی فرش هایی که با دست بافته شده اند به یک اسفنج یا فرچه نیز نیاز دارید. زیرا بدون فرچه یا اسفنج نمی توانید از شامپو فرش استفاده کنید. فرقی نمی کند که از فرچه استفاده کنید یا اسفنج. در هر دو صورت توجه داشته باشید که فرچه یا اسفنج زبر نباشند. زیرا زبری این وسایل ممکن است به بافت فرش ها صدمه وارد کند. بنابراین مرحله دوم شستشو و تمیزکاری فرش های با دست بافته شده، تهیه وسایل مناسب می باشد.

چگونگی شستشوی سطح فرش با شامپو

پس از تهیه وسایل برای شستشوی فرش دستباف، زمان استفاده از شامپو فرش فرا می رسد. شامپو را با مقدار کمی آب ترکیب کنید. توجه داشته باشید که میزان آب نباید بیش از حد باشد. بنابراین آب را به میزان بسیار کمی با شامپو فرش ترکیب کنید که تنها کمی آن را رقیق تر کند. پس از آماده سازی شامپو فرش زمان استفاده از آن فرا می رسد. برای استفاده از شامپو با استفاده از فرچه یا اسفنج مقدار مناسبی از شامپو فرش را در جهت بافت فرش روی سطح آن بزنید.

سپس به آرامی با استفاده از فرچه یا اسفنج شستشوی سطح فرش را در همان جهت بافت فرش ها انجام دهید. پس از انجام این کار اجازه دهید که شامپو حداقل 40 دقیقه ای روی سطح فرش بماند. باقی ماندن شامپو روی سطح فرش باعث می شود که لکه ها تمیز و سطح فرش نیز ضد عفونی شود. پس از گذشت 40 دقیقه لازم است که شامپو را از سطح فرش جمع آوری یا اینکه فرش را آبکشی کنید.

نگهداری از فرش های دستباف

چگونگی آبکشی فرش دستباف

پس از اینکه شستشوی سطح فرش را با شامپو انجام دادید، فرش ها نیاز به آبکشی دارند. آبکشی و شستشوی فرش ها و قالی دستباف بهتر است که روی سطح بلندی انجام شود. زیرا قرار دادن فرش روی یک سطح بلند باعث می شود که آبکشی آن راحت تر انجام شود. بنابراین پس از اینکه فرش را روی یک سطح بلند قرار دادید، با استفاده از آب سرد آبکشی آن را انجام دهید. زیرا ممکن است برای بافت فرش دستباف از الیافی استفاده شده باشد که این الیاف رنگ دهند.

اما اگر از آب سرد استفاده کنید به هیچ عنوان شاهد رنگ دادن فرش دستباف خود نخواهید بود. برای اینکه آبکشی فرش های منزلتان بهتر انجام شود، بهتر است که در زمان آبکشی فرچه یا اسفنج تمیز را یکبار روی سطح فرش و در جهت بافت آن بکشید. انجام این کار مزیت مهمی دارد. زیرا باعث می شود که هیچ کفی در بافت فرش باقی نماند. باقی ماندن کف و شامپو فرش در بافت فرش باعث صدمه به الیاف فرش ها می شود.

خشک کردن فرش دستباف

آخرین مرحله شستشو و تمیزکاری فرش های دستباف خشک کردن آن ها است. در صورتی که شستشوی فرش ها را در فصل تابستان انجام داده اید، بهتر است که فرش ها در هوای آزاد قرار گیرند تا به خوبی خشک شوند. اگر پس از شستشوی فرش دستباف اقدام مناسبی جهت خشک کردن آن انجام ندهید، فرش ممکن است دچار قارچ شود و آسیب ببیند.

بنابراین در فصل تابستان فرش دستباف را در هوای آزاد اما دور از نور آفتاب قرار دهید. اما اگر در فصل سرما که بارندگی وجود دارد، شستشوی فرش های منزلتان را انجام داده اید، بهتر است که آن ها را در خانه خشک کنید. فرش ها را نزدیک وسایل گرمایشی قرار دهید تا کاملا خشک شوند. در صورتی که از خشک شدن کامل آن ها اطمینان حاصل نکرده اید، از استفاده از فرش هایتان خودداری کنید.

شستشو و تمیزکاری فرش های دستباف در قالیشویی

در صورتی که شرایط کافی برای شستشوی فرش های دستباف خود را در منزلتان ندارید، بهتر است که با قالیشویی تماس بگیرید. قالیشویی فرش های دستباف شما را با شیوه هایی استاندارد شستشو می دهد و اطلاعات کافی در زمینه محافظت از بافت فرش ها را در اختیار شما قرار می دهد.

بنابراین با اطمینان خاطر می توانید فرش های دستباف خود را برای شستشو به قالیشویی منتقل کنید. قالیشویی پس از اینکه شستشوی فرش هایتان را انجام داد، خشک کردن آن ها را نیز انجام داده و فرش هایی کاملا تمیز را به شما تحویل می دهد.

شستشوی فرش دستباف در خانه

نکات تکمیلی

چند نکته تکمیلی در ارتباط با شستشوی فرش دستباف وجود دارد که بهتر است از آن ها نیز مطلع باشید. اولین نکته توجه به سالم بودن فرش دستباف قبل از شستشوی آن می باشد. در صورتی که قسمتی از فرش دستباف شما آسیب دیده است، شستشوی آن اقدامی اشتباه می باشد.

زیرا ممکن است باعث تخریب بیشتر بافت فرش شود. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه آسیب بر سطح فرش دستباف توصیه می شود که از شستشوی آن در منزل خودداری کنید. در این شرایط بهتر است که فرش ها برای شستشو به قالیشویی های تمام اتوماتیک انتقال داده شوند. زیرا این قالیشویی ها ابتدا فرش را تعمیر و سپس شستشوی آن ها را انجام می دهند.

دومین نکته ای که بهتر است در زمان شستشوی فرش  به آن توجه داشته باشید، این است که در زمان شستشوی این فرش ها به هیچ عنوان فردی روی سطح آن ها پا نگذارد و وسیله ای روی آن قرار نگیرد. زیرا راه رفتن روی فرش دستباف زمانی که الیاف آن مرطوب است، باعث می شود که بافت فرش صدمه ببیند و زمان خشک شدن آن نیز طولانی تر شود. بنابراین این نکته را نیز در زمان شستشو در نظر داشته باشید.

نتیجه گیری

شستشوی فرش دستباف در منزل باید با در نظر گرفتن اصول خاصی انجام شود. زمانی که شستشوی فرش ها را در منزل انجام می دهید، باید دقت کافی به خرج دهید که فرش ها کاربرد و همچنین زیبایی ظاهری خود را از دست ندهند. با استفاده از نکات و روش هایی که در این مطلب مطالعه نمودید، می توانید شستشوی فرش های خود را با شیوه ای اصولی انجام داده و از آن ها محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed