روش های پاک کردن لکه جوهر از فرش

روش های پاک کردن لکه جوهر از فرش

جوهر خودکار یا روان نویس می تواند لکه های پررنگی را روی سطح فرش به وجود بیاورد که ممکن است پاک کردن آن ها دشوار باشد. گاهی اوقات نیز به دلیل اطلاع نداشتن از چگونگی پاک کردن لکه ها ممکن است که سطح فرش بدتر کثیف شود.

به طور مثال پاک کردن لکه جوهر با دستمال یا اسفنج مرطوب ممکن است باعث پخش شدن لکه شده و قسمت بزرگی از سطح فرش را جوهری کند.

پاک کردن لکه جوهر از فرش با چند روش امکان پذیر است که آن ها را می توانید در ادامه مطالعه کنید.

پاک کردن لکه جوهر با اسپری

پاک کردن لکه جوهر از فرش با استفاده از ماست

پاک کردن لکه جوهر با استفاده از ماست بسیار آسان است و به مراحل خاصی احتیاج ندارد. کافیست که به جای شوینده های شیمیایی از ماست استفاده کنید.

بدین گونه که مقداری از ماست را روی لکه جوهر بریزید، اما شروع به تمیزکاری آن نکنید. اجازه دهید که ماست بدون هیچ حرکتی دقایقی روی لکه باقی بماند.

باقی ماندن ماست روی لکه ها باعث می شود که کمی کمرنگ شوند. به همین دلیل بهتر است که ماست نیم ساعتی روی لکه ها باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان ماست را به آرامی با استفاده یک قاشق ماست را جمع آوری کنید و محل آن را با مایع شوینده ضدعفونی کنید.

پس از انجام این راه احتمالا لکه ماست از روی سطح فرش تمیز می شود. در صورتی که لکه کمرنگ شده اما همچنان باقی مانده است می توانید با روش های دیگری پاک کردن لکه جوهر از فرش را انجام دهید.

پاک کردن لکه جوهر با روش های دیگر

پاک کردن لکه جوهر را با روش های دیگری نیز می توانید انجام دهید. در صورتی که استفاده از ماست تاثیری در رفع لکه های جوهر از روی سطح فرش نداشت مجبور می شوید که از روش های دیگری استفاده کنید.

همانطور که می دانید یکی از روش های تمیزکاری و شستشو سطح فرش استفاده از شوینده های مخصوص فرش یعنی شامپو است.

زمانی که فرش ها دچار لکه می شوند، معمولا اولین کاری که همه انجام می دهند، خریداری شامپو فرش و سپس استفاده از آن با یک اسفنج یا دستمال است.

انجام این کار در 80 درصد مواقع جواب می دهد و منجر به تمیزکاری و رفع لکه ها از روی سطح فرش می شود. بنابراین در صورتی که ماست تاثیری در رفع لکه جوهر نداشت، بهتر است که شامپو فرش را امتحان کنید.

روش استفاده از شامپو فرش نیز آسان است و احتمالا مشکلی در زمان استفاده از آن برایتان به وجود نمی آید. اما در صورتی که از این روش آگاه نیستید، مجددا برایتان توضیح می دهیم.

شامپو فرش را با مقداری آب ترکیب کنید تا رقیق شود. سپس با استفاده از آن می توانید پاک کردن لکه جوهر از فرش را انجام دهید.

پاک کردن لکه جوهر با استفاده از شامپو بچه

در مواردی مشاهده شده که شامپو فرش تاثیر فوق العاده ای بر رفع لکه جوهر از فرش داشته است. زمانی که جوهر تازه روی سطح فرش شما ریخته است، بهترین راهکار استفاده از شامپو بچه است.

زیرا شامپو بچه بی ضرر ترین شوینده برای تمیزکاری لکه های جوهر از روی بافت فرش می باشد. اما تنها در صورتی نتیجه می دهد که جوهر هنوز مرطوب باشد و مدت زمان زیادی از ریختن آن روی سطح فرش نگذشته باشد.

در این زمان در صورتی که مقدار زیادی جوهر روی سطح فرش شما باقی مانده است، بهتر است که ابتدا با استفاده از یک دستمال به آرامی جوهر را از روی سطح فرش جمع آوری کنید. در مرحله بعد با استفاده از شامپو فرش محل آن را تمیز کنید.

 پاک کردن لکه جوهر با استفاده از آبلیمو

روش آسان دیگری نیز برای پاک کردن لکه جوهر از فرش وجود دارد که این روش، استفاده از آبلیمو می باشد. آبلیمو نیز مانند شامپو بچه اثر می کند و لکه های مرطوب و تازه را از بین می برد.

به همین دلیل در صورتی که لکه تازه است، بد نیست که آبلیمو را نیز امتخان کنید. مقداری از آبلیمو را روی لکه جوهر ریخته و با اسفنج یا پارچه به صورت ضربه ای آن را تمیز کنید.

در نهایت نیز مانند روش های قبلی محل لکه را با شامپو فرش بشویید. در صورتی که لکه همچنان وجود دارد، روش گفته شده را بار دیگر امتحان کنید. مطمئنا دفعات دوم و سوم نتیجه می دهد و لکه ها را کاملا تمیز می کند.

چگونگی پاک کردن جوهر از فرش

پاک کردن لکه جوهر با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین ماده موثری در رفع لکه های فرش از جمله لکه جوهر می باشد. کافیست که آن را با یک مایع ترکیب و خمیر به دست آمده را به منظور تمیزکاری و رفع لکه ها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این خمیر به هیچ عنوان مناسب مالش روی لکه جوهر نمی باشد. بنابراین پس از تهیه این خمیر مقداری از آن را روی سطح لکه ریخته و اجازه دهید که کاملا خشک شود.

پس از اینکه خمیر روی سطح فرش خشک شد، زمان جمع آوری آن فرا می رسد. جوش شیرین از سطح فرش به صورت تکه تکه جدا می شود.

پس از جمع آوری تکه های جوش شیرین احتمالا مشاهده کنید که پاک کردن لکه جوهر از فرش با جوش شیرین موفقیت آمیز بوده است و سطح فرش کاملا تمیز شده است.

پاک کردن لکه جوهر با استفاده از الکل

الکل نیز از جمله محلول های مناسب برای پاک کردن و رفع لکه ها از روی سطح فرش می باشد. برای استفاده از الکل شما احتیاج به یک اسفنج دارید.

مقداری از الکل را روی سطح اسفنج بریزید سپس همان روش ضربه ای را به کار بگیرید. با روش ضربه ای لکه جوهر تا حدودی از روی سطح فرش کمرنگ می شود.

البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از الکل های رنگی و الکل های صنعتی استفاده نکنید. زیرا این الکل ها نه تنها تاثیری بر رفع لکه ها ندارند، بلکه به بافت فرش نیز آسیب می رسانند.

بنابراین الکل سفید که درصد پایینی دارد را خریداری و لکه های جوهر را از روی سطح فرش با استفاده از آن تمیز کنید. در صورتی که استفاده از الکل نیز نتیجه ای نداشت، بهتر است محلولی که از آن به عنوان شوینده استفاده می کنید را قوی تر کنید.

منظور از این قوی تر کردن شوینده چیست؟ منظور این است که به الکل محلول یا مایع دیگری را اضافه کنید. به طور مثال همان شامپو فرش بهترین گزینه می باشد.

پس از اینکه دستمال یا اسفنج خود را الکلی کردید و به صورت ضربه ای لکه جوهر را از سطح فرش پاک نمودید، قبل از خشک شدن محل لکه و الکل سریعا مقداری شامپو فرش را روی محل لکه جوهر ریخته و آن را دستمال کشی کنید. با انجام این کار مطمئنا لکه جوهر از روی فرش تمیز می شود.

پاک کردن لکه جوهر با استفاده از سرکه

همانطور که آبلیمو تاثیر فوق العاده ای بر رفع لکه جوهر دارد، سرکه نیز برای پاک کردن لکه جوهر از فرش مناسب می باشد.

نحوه استفاده از سرکه دقیقا مانند آبلیمو و الکل است. همانطور که توضیح دادیم برای استفاده از آبلیمو و الکل برای پاک کردن لکه جوهر لازم است که محلول را به صورت ضربه ای روی لکه جوهر بزنید.

انجام این کار باعث پاک شدن لکه جوهر و جلوگیری از پخش شدن آن روی سطح فرش می شود.

تافت یا اسپری مو

معمولا در بیشتر خانه ها یک اسپری مو وجود دارد. شاید در ابتدا غیر واقعی به نظر برسد، اما اسپری مو نیز می تواند در شرایطی که فرش با جوهر کثیف شده است، کاربردی باشد.

اما روش استفاده از اسپری مو برای تمیز کردن فرش چگونه است. به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • در صورتی که قصد دارید از اسپری مو برای تمیز کردن فرش استفاده کنید، ابتدا میزان جوهر باقی مانده روی سطح فرش را جمع آوری کنید. پس از جمع آوری جوهر می توانید از اسپری مو استفاده کنید.
  • در صورتی که محل لکه همچنان مرطوب است، بهترین زمان استفاده از اسپری مو می باشد. رو لکه جوهر مقدار مناسبی از تافت را اسپری کنید.
  • اجازه دهید که مایع روی لکه باقی ماند. هر اندازه که بیشتر بماند احتمال رفع لکه و تمیزکاری فرش نیز به طبع زیادتر می شود.
  • پس از گذشت مدت زمانی حداکثر 45 دقیقه، لکه را با اسفنج یا پارچه تمیز کنید. در این شرایط با اطمینان خاطر می توانیم بگوییم که لکه رفع می شود.
  • همانطور که در روش های قبلی نیز این کار انجام می شود در زمان استفاده از اسپری مو نیز بهتر است آخرین مرحله یعنی ضدعفونی محل لکه را انجام دهید. می توانید از شامپو فرش استفاده کنید.

پاک کردن لکه جوهر توسط کارکنان قالیشویی

آخرین راهکاری که می توانیم در خصوص پاک کردن لکه جوهر از مبل پیشنهاد دهیم، قالیشویی است. قالیشویی ها بهترین روش ها را برای پاک کردن لکه ها به کار می گیرند.

بنابراین در صورتی که نتوانستید لکه جوهر را از روی سطح فرش تمیز کنید یا اینکه اصلا تمایلی به انجام این کار را در منزل ندارید، بهترین راه حل یافتن یک قالیشویی معتبر و نزدیک به محل زندگیتان است.

پس از یافتن این قالیشویی لازم است که با آن تماس بگیرید. کارکنان قالیشویی در اسرع وقت برای تحویل گرفتن فرس و انتقال آن به قالیشویی در منزلتان حاضر می شوند و پس از مطلع کردن شما از هزینه شستشو فرش و قالی را با خود به همراه می برند تا تمیزکاری آن را در قالیشویی انجام دهند.

تمیزکاری لکه جوهر از روی قالی

روش کار قالیشویی و نحوه پاک کردن لکه جوهر توسط آن

قالیشویی پس از بررسی سطح فرش، روشی مناسب به منظور تمیزکاری فرش را انتخاب می کند. این روش می تواند دستی یا با استفاده از دستگاه های مخصوص قالیشویی باشد.

معمولا در قالیشویی ها برای پاک کردن لکه جوهر از فرش، روش نانوشویی را به کار می گیرند. نانوشویی با مواد مخصوص نانو و همچنین دستگاه های مخصوص نانو انجام می شود.

بنابراین به احتمال 99 درصد لکه جوهر از روی سطح فرش پاک می شود. علاوه بر این روش ها، روش دیگری نیز برای پاک کردن لکه جوهر وجود دارد که قیمت آن ارزان تر می باشد. به این روش دستی می گویند.

کارکنان قالیشویی در این روش نقش مهمی دارند و خود به شخصه تمیزکاری سطح فرش را انجام می دهند. در این روش نیز از دستگاه های مخصوصی استفاده می شود، اما این دستگاه ها بسیار ساده می باشند و روش استفاده از آن ها نیز بسیار آسان است. به همین دلیل به آن ها دستی می گویند.

جمع بندی

ریختن جوهر روی سطح فرش باعث به وجود آمدن لکه هایی می شود که ممکن است این لکه ها باعث نگرانی افراد شوند.

اما در صورتی که از روش های پاک کردن لکه جوهر آگاه باشند، دیگر جای نگرانی وجود ندارد. بهترین روش هایی که شما و افراد دیگر می توانید از آن ها به منظور پاک کردن لکه جوهر از روی سطح قالی استفاده کنید، در این مطلب آموزش داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed