پاک کردن لکه شکلات از قالی و فرش

چگونگی پاک کردن لکه شکلات از روی فرش

شکلات از جمله خوراکی هایی است که می تواند لکه های سختی را روی سطح فرش ها به وجود بیاورد. یکی از روش ها قالیشویی میباشد اما خوشبختانه چند روش مناسب در خانه برای پاک کردن لکه شکلات از فرش وجود دارد. در صورتی که فرش شما نیز با لکه های شکلات کثیف شده است، نیازی نیست نگران پاک کردن لکه های آن باشید. زیرا قرار است در این مطلب روش هایی آسان و کاربردی جهت پاک کردن لکه های شکلات را در اختیارتان قرار دهیم.

از این روش ها می توانید برای تمیزکاری و پاک کردن مبلمان خود نیز استفاده کنید. به عبارت دیگر در صورتی که مبلمان شما نیز دچار لکه های شکلات شده اند، می توانید با این روش ها لکه های شکلات را نیز تمیز کنید.

شستشوی لکه های شکلات

پاک کردن لکه شکلات از فرش چگونه انجام می شود؟

اولین روش برای پاک کردن لکه شکلات استفاده از شوینده های مخصوص فرش است. مناسب ترین شوینده برای تمیزکاری و شستشوی فرش ها، شامپو فرش است. در موارد زیادی مشاهده شده که شامپو فرش ها به رفع و از بین بردن لکه های شکلات کمک زیادی کرده اند. بنابراین توصیه می شود که قبل از هر روشی ابتدا از شامپو فرش ها استفاده کنید و در صورتی که این روش تاثیری بر رفع لکه های شکلات از روی فرش شما نداشت، روش های دیگری که در ادامه توضیح داده می شود را امتحان کنید.

برای پاک کردن لکه شکلات از فرش با استفاده از شامپو فرش نیز بهتر است به این روش عمل کنید که ابتدا اگر شکلات زیادی روی سطح فرش باقی مانده آن را جمع آوری کنید. این کار را می توانید با استفاده از یک قاشق انجام دهید. پس از جمع آوری شکلات مدتی صبر کنید که محل لکه کاملا خشک شود.

زیرا در صورتی که قصد داشته باشید لکه های مرطوب را با استفاده از شامپو فرش تمیز کنید، ممکن است لکه پخش شده و قسمت های دیگر فرش را نیز کثیف کند. بنابراین ابتدا از خشک بودن لکه اطمینان حاصل کنید. پس از آن با استفاده از یک اسفنج لکه را با شامپو فرش استانداردی تمیز کنید. دقت داشته باشید که شامپو فرش متناسب با بافت فرش شما باشد. در غیر این صورت ممکن است فرش شما زیبایی خود را از دست بدهد.

پاک کردن لکه شکلات با سرکه

در صورتی که لکه شکلات تازه است و در خانه سرکه دارید، می توانید به جای شامپو فرش از سرکه استفاده کنید. زیرا سرکه نیز برای پاک کردن لکه شکلات از فرش مایع مناسبی می باشد. برای استفاده از سرکه می توانید دستمالی را سرکه ای کنید و سپس با آن لکه را از روی فرش تمیز کنید. در صورتی که همچنان لکه های سرکه روی فرش باقی ماندند، بهتر است که محلولی ترکیبی از سرکه و شامپو فرش تهیه کنید. با این محلول مطمئنا لکه های شکلات از روی فرش تمیز می شوند. البته توجه داشته باشید که این محلول ترکیبی تنها برای فرش های ماشین بافت قابل استفاده می باشد.

جوش شیرین

اگر به دنبال یک تمیز کننده قوی خانگی برای از بین بردن و رفع لکه های شکلات هستید، پیشنهاد ما  به شما استفاده از جوش شیرین می باشد. جوش شیرین نیز می تواند لکه های شکلات را به طور کامل از روی فرش تمیز کند. البته جوش شیرین حتما باید با یک مایع ترکیب شود تا برای پاک کردن لکه های فرش مناسب باشد.

به همین دلیل توصیه می کنیم که آن را با سرکه ترکیب کنید. زیرا همانطور که در بخش قبلی نیز مطالعه نمودید، سرکه یکی از تمیزکننده های فرش محسوب می شود. بنابراین بهتر است که به جای آب جوش شیرین را با آن ترکیب کنید.

چگونگی تمیزکاری لکه شکلات با مایع ظرفشویی

اگر به دلایل مختلفی امکان استفاده از ترکیبات و موادی که تا این قسمت معرفی شدند را ندارید، می توانید از مایع ظرفشویی نیز استفاده کنید. اما استفاده از مایع ظرف شویی برای پاک کردن لکه شکلات از فرش نیازمند رعایت نکاتی می باشد.

اولین نکته این است که مایع ظرفشویی را حتما با مقداری آب ترکیب کنید. پس از آن فرقی نمی کند که از پارچه استفاده می کنید یا اسفنج. در هر دو حالت بهتر است که مایع ظرفشویی و آب را با استفاده از پارچه و دستمال به صورت ضربه ای روی لکه ها بزنید. زیرا انجام این کار از پخش شدن لکه ها جلوگیری می کند و باعث تمیزکاری لکه ها به صورت استاندارد می شود.

چگونگی تمیزکاری لکه شکلات با پراکسید هیدروژن

در صورتی که لکه شکلات روی فرش بیش از اندازه بزرگ است و قسمت زیادی از فرش را کثیف کرده است، بهتر است که از پراکسید هیدروژن استفاده کنید. این ماده قطعا منجر به تمیزکاری و رفع لکه های شکلات می شود.

استفاده از آن نیز بدین گونه است که لکه شکلات روی فرش را به مقداری از این ماده آغشته کنید. پس از آن به هیچ عنوان به پراکسید هیدروژن و محل لکه ها دست نزنید. چند دقیقه ای صبر کنید که این ماده روی لکه ها باقی بماند. در نهایت محل لکه و پراکسید هیدروژن را با استفاده از سرکه یا شامپو فرش ضدعفونی کنید.

از بین بردن لکه شکلات

استفاده از وایتکس برای پاک کردن لکه شکلات و نکات مربوط به آن

مشاهده شده که برخی افراد برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش از وایتکس استفاده می کنند. انجام این کار در صورتی اقدام صحیحی محسوب می شود که نکات زیر رعایت شوند:

  • میزان استفاده از وایتکس باید بسیار کم باشد. استفاده بیش از اندازه از وایتکس علاوه بر آسیب به رنگ فرش ممکن است بافت آن را نیز از بین ببرد.
  • میزان استفاده از وایتکس باید نسبتا کم و با آب ترکیب شود که برای استفاده به عنوان پاک کننده فرش مناسب باشد. ترکیب با آب باعث می شود وایتکس سطح فرش را به خوبی تمیز و ضدعفونی کند.
  • در صورتی که لکه شکلات روی قسمت های تیره و پررنگ فرش ایجاد شده است به هیچ عنوان از وایتکس استفاده نکنید. وایتکس تنها برای استفاده روی قسمت های رنگ روشن فرش مناسب می باشد و رنگ فرش را از بین نمی برد.

با رعایت نکات گفته شده استفاده از وایتکس برای شستشو و پاک کردن لکه شکلات از فرش بلامانع است و آسیبی به سطح فرش نمی رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed