چله کشی فرش یا قالی چیست؟

مهم ترین اقدام برای تهیه یک فرش انجام چله کشی است. به عبارت دیگر چله کشی فرش اصلی ترین و اولین مرحله برای بافت یک فرش می باشد.

حال منظور از چله کشی چیست و چگونه انجام می شود؟ در صورتی که قصد بافت یک فرش را دارید، لازم است که اطلاعات مناسبی در ارتباط با چله کشی کسب کنید.

بنابراین توصیه می شود که به ادامه این مطلب توجه داشته باشید. زیرا در ادامه با چگونگی انجام چله کشی و ابزار مورد نیاز آن آشنا می شوید.

چله کشی فرش و قالی

منظور از چله کشی فرش چیست؟

برای اینکه یک قالیچه بافته شود، قبل از هرچیزی به یک دار نیاز دارید. دار قالی از جنس فلز یا چوب می باشد. این دار می تواند اشکال مختلفی داشته باشد اما معمولا مستطیلی شکل است.

پس از تهیه دار لازم است که چله کشی انجام شود. برای اینکه بتوانید بافت فرش خود را انجام دهید، لازم است که پایه ای روی دار وجود داشته باشد. این پایه ها نخی هستند که روی دار به شکل عمودی نصب می شوند. به عمل نصب این نخ یا چله ها روی دار قالی چله کشی می گویند.

اکنون که از مفهوم چله کشی فرش آگاه شدید، بهتر است که ابزار انجام این کار را نیز بشناسید و سپس با روش های انجام چله کشی آشنا شوید.

ابزار و وسایل چله کشی قالی

مهم ترین ابزار مورد نیاز چله کشی نخ است. این نخ ها نیز انواع مختلفی دارند. نخ های چله کشی به طور کلی به 3 دسته تقسیم می شوند. هر کدام از این نخ ها ویژگی های مختلفی دارند، اما همه آن ها برای چله کشی و بافت فرش گزینه مناسبی هستند.

به طور مثال نخ های ابریشمی از جمله نخ های پرطرفداری هستند که برای چله کشی قالی مورد استقاده قرار می گیرند. این نخ ها مقاومت بسیار مناسبی دارند و در طول بافت فرش صدمه نمی بینند. به علاوه برای بافت فرش های مدرن که طراحی ظریفی نیز دارند، مناسب می باشند. به همین دلیل بیشتر افراد از این نخ ها استفاده می کنند.

علاوه بر نخ های ابریشمی نخ های دیگری نیز وجود دارند که از آن ها در بافت فرش های سنتی استفاده می کنند. این نخ ها از ابریشمی ضخیم تر هستند و مقاومت بسیار بالایی دارند.

این نخ ها در دسته بندی نخ های پشمی قرار می گیرند. از آنجایی که این نخ ها ضخیم و زبر هستند طرفداران زیادی ندارند. اما برای بافت فرش های سنتی مناسب می باشند.

نخ های دیگری که در چله کشی فرش ها مورد استفاده قرار می گیرند، نخ هایی پنبه ای می باشند. این نخ ها همانطور که از نامشان مشخص است، از جنس پنبه می باشند. بنابراین جنس و مقاومت ظریفی دارند.

از این نخ ها برای چله کشی قالی هایی با بافت ظریف استفاده می کنند. نقش و نگارهای فرش ها با نخ های پنبه ای که بسیار ظریف و زیبا بافته می شود.

البته شایان ذکر است که نخ های پنبه ای اندازه های مختلفی دارند که هر فردی با توجه به نوع فرشی که قصد باقت آن را دارد، می تواند سایز نخ را انتخاب کند. علاوه بر نخ برای انجام چله کشی وسایل دیگری نیز مورد نیاز است که در قسمت توضیح روش های چله کشی معرفی می شوند.

روش های چله کشی قالی

چندین روش برای چله کشی قالی ها وجود دارد که ابتدای بهتر است با روش ایرانی آشنا شوید. عده ای معتقد هستند که این روش نسبت به روش های دیگر سخت تر است. اما در حقیقت تمام روش های چله کشی شبیه به یکدیگر هستند و تنها تفاوتشان نوع نصب نخ ها بر دار می باشد.

روش انجام چله کشی فارسی بدین گونه است که نخ ها به صورت جداگانه روی میله های مخصوص چله کشی نصب می شوند و سپس روی دار اصلی قرار داده می شوند. روش انجام چله کشی فرش با این روش با مراحل زیر انجام می شود:

  • اولین اقدام جهت چله کشی به روش ایرانی تهیه 3 عدد میله می باشد. همانطور که پیش تر گفته شد، لازم است که ابتدا نخ های چله روی میله های مخصوص نصب و سپس روی دار قرار داده شوند.
  • اقدام دوم نصب نمودن نخ ها روی میله ها و انجام چله کشی می باشد. این نخ ها باید با اصول خاصی روی میله ها نصب شوند. چله کشی روی میله ها باید از میله اول شروع و سپس از زیر میله دوم گذر و سپس به میله سوم برسد. پس از آن مجددا نخ به سمت میله اول بر می گردد.

چله کشی به روش ایرانی با روش های بالا انجام می شود. به عبارت دیگر موارد فوق به طور کلی چگونگی چله کشی با روش ایرانی را بیان می کند.

روش دوم چله کشی

عده ای معتقد هستند که چله کشی با روش دوم که به روش ترکی معروف است، نسبت به روش ایرانی آسان تر است. زیرا اول از همه چله کشی روی دار صورت می گیرد. در این روش دیگر نیازی به چله کشی روی میله های جداگانه و سپس نصب میله روی دار نیست.

از همان ابتدا چله کشی فرش روی دار انجام می گیرد. اما چگونگی نصب نخ ها روی دار قالی نیز باید با اصول مشخصی انجام گیرد. قبل از هر موردی این نکته را فراموش نکنید که چله کشی ترکی باید توسط دو یا سه نفر انجام گیرد.

زیرا گذراندن نخ ها از روی میله های دار به کمک یک نفر دیگر نیاز دارد. روش انجام این چله کشی نیز بدین گونه است که ابتدا نخ ها را به صورت افقی بر دار قالی نصب می کنند و سپس نخ های دیگر را به صورت عمودی بر نخ های افقی نصب می نمایند.

این روش برای بافت فرش های بزرگ مناسب نمی باشد. بنابراین در صورتی که قصد بافت فرش بزرگی را دارید، بهتر است که چله کشی را با روش اولیه و ایرانی به انجام برسانید.

روش های چله کشی فرش

نکات مهم چله کشی فرش

برای اینکه چله کشی قالی های خود را به درستی انجام دهید، لازم است که نکاتی را رعایت کنید. اولین نکته این است که نخ های مناسبی را برای چله کشی انتخاب کنید.

در صورتی که نخ ها کیفیت مناسبی نداشته باشند، ممکن است که در طول چله کشی پاره شوند. بنابراین بهتر است که از نخ هایی باکیفیت و مناسب استفاده کنید و با توجه به مدل فرشی که قصد بافت آن را دارید، نوع نخ ها را انتخاب نمایید.

نکته دوم این است که در طول چله کشی فرش دقت داشته باشید که نخ ها با یکدیگر موازی باشند و در یک راستا قرار گرفته شوند. در غیر این صورت ممکن است که فرش به درستی بافته نشود.

جمع بندی

اکنون که با روش های چله کشی و انواع نخ های مورد استفاده در چله کشی قالی و فرش ها آشنا شدید، مطمئنا می توانید با اطلاعات مناسبی چله کشی قالی های خود را انجام داده و فرشی زیبا ببافید.

البته متخصصان بافت فرش و قالی نیز انجام چله کشی قالی ها را به عهده می گیرند که در صورت تمایل می توانید چله کشی قالی خود را به آنان بسپارید.

با استفاده از قالیشویی اصیل می توانید سفارش شستشوی فرش را با 30% تخفیف بدهید اگر در تهران و کرج ساکن می باشید قالیشویی تهران را استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed